Fordon

Därför går omställningen till eldrift långsamt i båtbranschen

Mats Eriksson, vd för båtbranschens riksförbund Sweboat, vid en av elbåtarna som visas upp på båtmässan i Göteborg. Foto: Adam Ihse / TT
Båtmässan i Göteborg slår upp dörrarna för allmänheten på lördagen. Totalt ställs 424 båtar och andra flytetyg ut på mässan. Foto: Adam Ihse / TT

Eldriften är på gång. Men ännu är båtbranschen akterseglad av bilindustrin. I stället är det fortfarande bensindrivet, stort och lyxigt som är hetast till sjöss. ”Vi är lite saktfärdiga, det får vi nog erkänna”, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.

Publicerad

Båtbranschens miljökonsekvenser har varit ett allt hetare diskussionsämne de senaste åren. Men efter satsningar på till exempel miljövänligare toaletter och bottenfärger har det inte gått lika fort på motorsidan.

Trots att allt fler tillverkare börjat visa upp eldrivna alternativ var bara omkring 50 av fjolårets omkring 20 000 sålda nya båtar i Sverige elbåtar. I stället är det bland de riktigt dyra och lyxiga båtarna som försäljningen ökat mest, enligt den preliminära statistiken för 2019.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här