Fordon

Därför är elscootern så dyr

Varför är den så dyr? Tillverkningen sker i Polen, utvecklingen i USA och batteriet kommer från Hongkongbaserade GPI Batteries.

Publicerad

Enligt GPBM Nordic AB, den svenska importören, beror det höga priset inte på komponentpriser, utan det är satt med tanke på målgruppen. Människor för vilka miljöimagen är viktigare än pengarna.

Hittills har man sålt ett tiotal i Sverige och Norge.

Företaget GPBM Nordic hävdar att Vectrix prestandamässigt mer liknar en motorcykel än en scooter, vilket bidrar till prissättningen.

Det är tyvärr fel. För 89 000 kronor kan man få lyxscootrar som Honda Silver Wing eller Gilera GP 800 med motorer på 50 respektive 75 hk, toppfart nära 200 och komfort för långresor.

En toppscooter med Vectrixliknande prestanda och användningsområde är Aprilia Sport City, 250 cc och 22 hk för exakt halva priset, 44 900 kr. Toppfarten räcker till motorvägskörning och tanken rymmer 9 liter. Förbrukningen är 0,3 l/mil. Nuvarande elpriser runt 1,20 kr/kWh och bensinpris på 13,40 kr/liter gör att Vectrix kostar 50 öre milen att köra.

Aprilian kostar 4 kr milen. Skillnaden på 3,50/mil ger vid handen att man tjänat in det högre inköpspriset när man kört 13 000 mil. Batteriet på Vectrix måste bytas efter 8 000 mil men antagligen behöver även Aprilian service på så lång tid.

Pendlar man exempelvis en mil till jobbet har man kört 13 000 mil på 6 500 arbetsdagar, eller drygt 30 år. Sen går man med vinst.