Fordon
Daimler köper in sig i battericellstillverkaren Farasis Energy
Marcus Schäfer, chef för Daimler Groups forskning (till vänster), samt Yu Wang, vd och grundare av Farasis Energy. Foto: Daimler
Ett viktigt steg för att säkra sin egen framtid. Nu berättar Mercedes att man köpt in sig i battericellstillverkaren Farasis Energy. ”Nu tar vi avgörande steg mot att implementera strategin Electric first”, säger Marcus Schäfer, fou-chef.
När det kommer till produktion av laddbara fordon har en sak visat sig viktigare än något annat. Att säkra batteritillgången. Elektrifieringen av fordonspaletten, och hastigheten den går i, har varit utmanande för bilindustrin och gjort att många tillverkare nu sitter i knät på sina underleverantörer.
Problemen har till viss del lösts vart efter, men man kan tänka sig att de krisscenarios som ritats upp inne i lednings- och styrelserum lär ha gett en och annan bilchef skrämselhicka. Ett beslut som flera tillverkare verkar ha landat i är att de måste se till att äga mer av sitt underleverantörsled.
Nu meddelar Mercedes att de tagit ett viktigt steg mot att bli koldioxidneutrala. Detta genom att dels lansera ett strategiskt partnerskap med den kinesiska battericellstillverkaren Farasis Enegy, men även att man köpt in sig i företaget.
– Genom att strategiskt expandera vårt affärsförhållande trycker vi på för elektrifiering av vår modellportfölj, säger Marcus Schäfer, ansvarig för Daimlergruppens forskning och utveckling, i ett uttalande.
Samarbetet och köpet ska då säkra batteritillgången, men även se till att viss produktion placeras i Tyskland. Närmare bestämt i Bitterfeld-Wolfen strax norr om Leipzig.
Och det märks att det här är en viktig affär. Köpet ger en plats i Farasis styrelse, och den kommer Schäfer själv att ta.
Vidare skriver Mercedes att Farasis, som strategisk partner, nu kommer att vara en hörnsten bland Mercedes befintliga battericells-leverantörer.
Att Mercedes nu köper in sig i batteritillverkning är intressant. När man lanserade sin första rena elbil EQC frågade Ny Teknik Marcus Schäfer, då chef för området produktion och underleverantörer, hur man resonerade kring cellproduktion.
Tidigare hade Daimler en egen cellproduktion, men den och det mesta av utvecklingen såldes av. På frågan om varför svarade han att det inte låg i deras intresse att ta den marknaden. Detta då de inte såg att de kunde konkurrera med jättar som hade både bil-, men framförallt konsumentelektronik som marknad. Och även om det stämmer – verkar det vara lite annat ljud i skällan nu.