Fordon

Arrival utmanar med ny elbuss – vill bygga 1000 mikrofabriker

Foto: Arrival
Foto: Arrival
Foto: Arrival

En ny elektrisk buss, men även ett ekosystem och lokal produktion. Det är vad brittiska Arrival, som nu lanserat sitt alternativ för lokaltrafik, satsar på.

Publicerad

Tidigare i år gjorde uppstickaren Arrival en rejäl affär. Bolaget säkrade ett kontrakt med UPS om att leverera 10 000 eldrivna skåpbilar och därtill har de fått in Hyundai som ägare. Men det Londonbaserade företaget har större visioner än så. Nu lägger de nästa bit i sitt framtidspussel – i form av en elektrisk buss.

Bussen har samma minimalistiska och rundade form-dna som skåpbilen. Arrival beskriver det själva som en design som framförallt riktar sig till passagerare och deras upplevelse. Därför har de funktioner med ombord som ska bidra till en positiv upplevelse av lokaltrafik samt skapa en miljö som ger känslan av rymd, fräschör samt välmående i en värld där medvetenheten om hygien och personligt utrymme har blivit allt viktigare.

Exakta specifikationer har Arrival inte gått ut med. Däremot säger de att de har förmåga att skräddarsy fordonen efter användarna. Det kan tolkas som att bussarna kan levereras i många olika konfigurationer.

Och trots elektrisk drivlina så ska bussen dessutom inte kosta mer än vad en motsvarande fossildriven buss gör.

Även om bussen är en stor nyhet vill företaget att den ska ses som en del i deras transport-ekosystem. För de vill utöver denna att städer ska investera i hela deras palett av mobilitet – och den är bred. Utöver bussarna så innehåller den bildelningsbilar, taxi, leveransrobotar, laddinfrastruktur, digitala tjänster samt mikrofabriker.

Det senaste är en viktig del och något Arrival hoppas ska göra bolaget till en attraktiv partner för städer. I stället för att bygga jättefabriker vill de fram till 2026 bygga hela 1 000 små anläggningar för fordonstillverkning världen över.

Det hela låter minst sagt ambitiöst, men man har lyckats övertyga både finansiärer samt ta in stora kontrakt. Därtill har de redan bussar ute och rullar i sluttester. I det avseendet har Arrival kommit mycket längre än vad många andra uppstartsföretag har gjort.