Det pågår en debatt kring hur man ska beräkna elbilarnas verkliga miljöförtjänster, bland annat sett till utsläpp i samband med batteritillverkning och övrig produktion.
En annan aspekt är att elbilarna med sin högre vikt sliter mer på vägarna. Det har även förts fram att motorernas höga vridmoment skulle bidra till ett större däckslitage hos elbilar. Nu hävdar däcktillverkaren Nokian Tyres att så inte är fallet.
– Tvärtom sliter moderna elbilar däck i mindre utsträckning än traditionella bränsledrivna bilar (med förbränningsmotorer, reds. anm.) tack vare ett effektivt antisladdsystem. Elmotorns snabba effektjustering gör att antisladdystemet kan arbeta väldigt snabbt för att minska risken för sladd. Systemet fungerar mycket snabbare än ett antisladdsystem på en bränsledriven bil, säger Nokian Tyres däckexpert Mikko Liukkula i ett uttalande.
Han kör själv en Tesla och avverkade förra vintern 1 200 mil – enligt experten var däckslitaget då bara en millimeter. Nokian Tyres testar sina vinterdäck i Ivalo i norra Finland och man använder då i hög utsträckning elbilar.
Batterierna gör elbilarna tyngre än bränsledrivna modeller, vilket påverkar bromssträckan. På vinterväglag ger dubbdäck det bästa greppet, men en annan viktigt faktor för elbilister är att däcket har ett lågt rullmotstånd – för det bidrar till en längre räckvidd per laddning och ger minskade utsläpp.
En tredje aspekt är däckets ljudvolym, för en av elbilens förtjänster är att man slipper motorljudet – och då kan brummande däck bli en påtaglig irritation. Enligt Nokian väljer de som äger el- och hybridbilar därför som regel dubbfria vinterdäck.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.