Fordon

Däcktillverkaren: Elbilar sliter inte ut däcken snabbare

Tesla på vinterväglag. Foto: Pontus Lundahl/TT

Nokian Tyres använder i stor utsträckning elbilar för sina tester av vinterdäck. Nu hävdar tillverkaren att de batteridrivna fordonen inte sliter ut däcken snabbare än bränsledrivna modeller.

Publicerad

Det pågår en debatt kring hur man ska beräkna elbilarnas verkliga miljöförtjänster, bland annat sett till utsläpp i samband med batteritillverkning och övrig produktion.

En annan aspekt är att elbilarna med sin högre vikt sliter mer på vägarna. Det har även förts fram att motorernas höga vridmoment skulle bidra till ett större däckslitage hos elbilar. Nu hävdar däcktillverkaren Nokian Tyres att så inte är fallet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här