Fordon
Costa Concordia plockas isär bit för bit
Costa Concordia-olyckan inträffade i januari 2012. Foto: Giulio Ercolani / Alamy
Fyra år efter kryssningsfartyget Costa Concordias haveri vid den italienska ön Giglio pågår fortfarande skrotningsarbetet. Allt stål från vraket ska återvinnas i vad som betraktas som världens dyraste skrotningsarbete.
Det var på kvällen den 13 januari 2012 som kapten Francesco Schettino lät styra sitt stora fartyg med över 4000 personer ombord för nära den italienska ön Giglio och stötte emot ett grund, rev upp skrovet varefter Costa Concordia kantrade.
Uppmärksammat blev hur kaptenen var en av de första att sätta sig i säkerhet i land. 32 personer av de 4229 ombordvarande omkom. För detta dömdes Schettino i februari 2015 till 16 års fängelse. Båda sidor i rättegången överklagade och Schettino befinner sig ännu på fri fot. Det är oklart när fallet tas upp i ny instans.