Fordon

Costa Concordia plockas isär bit för bit

Costa Concordia-olyckan inträffade i januari 2012. Foto: Giulio Ercolani / Alamy

Fyra år efter kryssningsfartyget Costa Concordias haveri vid den italienska ön Giglio pågår fortfarande skrotningsarbetet. Allt stål från vraket ska återvinnas i vad som betraktas som världens dyraste skrotningsarbete.

Publicerad

Det var på kvällen den 13 januari 2012 som kapten Francesco Schettino lät styra sitt stora fartyg med över 4000 personer ombord för nära den italienska ön Giglio och stötte emot ett grund, rev upp skrovet varefter Costa Concordia kantrade.

Uppmärksammat blev hur kaptenen var en av de första att sätta sig i säkerhet i land. 32 personer av de 4229 ombordvarande omkom. För detta dömdes Schettino i februari 2015 till 16 års fängelse. Båda sidor i rättegången överklagade och Schettino befinner sig ännu på fri fot. Det är oklart när fallet tas upp i ny instans.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här