Boston Powers bilbatterier döms ut i test

2010-03-02 23:00  

(Uppdaterad version) Boston Powers hyllade elbilsbatteri Swing håller inte måttet. Det visar långtidstest vid ett ansett svenskt testcentrum. Batterierna tappade en tredjedel av kapaciteten redan efter 600 urladdningar.

Boston Power ingår i det svenska elbilsprojektet 9-3 ZE Saab, där 100 bilar byggs om för eldrift med hjälp av 86 miljoner kronor i statligt stöd.

Företagets batteri har valts för att det är energitätt och ska ha lång livslängd.

Men ett aktuellt test vid ett svenskt utvecklings- och testcentrum visar att batterierna hade förlorat 20 procent av sin kapacitet redan efter 170 urladdningar.

Efter 600 urladdningar hade en tredjedel försvunnit och efter cirka 800 urladdningar sjönk kapaciteten dramatiskt.

Man kan räkna med att ett elbilsbatteri laddas ur mellan 100 och 500 gånger per år, beroende på förare och körsträcka.

Hemlig rapport dömer ut Boston Power

Ny Teknik har fått tillgång till testrapporten, som är hemlig eftersom frågan är känslig. Boston Power backas upp av stora investerare, däribland Wallenbergfamiljens förvaltningsbolag FAM.

Vid testet har batterierna laddats ur under loppet av en timme, det vill säga med hastigheten 1 C. Det är en relativt låg urladdningshastighet, jämfört med verkliga förhållanden i elbilar.

Vid accelerationer och i motorvägsfart krävs högre energiuttag, ofta upp till 5 C om inte batteripaketet ska bli orimligt stort och tungt.

Enerdel-batterier i Volvo C30 BEV

Ett jämförande test med det amerikanska Enerdel-batteriet visar att detta behåller nästan full kapacitet.

Efter 2000 urladdningar hade det bara tappat 4 procents kapacitet, trots att urladdningarna skedde dubbelt så snabbt, 2 C, som för Swing-batteriet.

Volvo har valt att förse sin elbil C30 BEV med just Enerdel-batterier, bland annat på grund av deras långa livslängd.

"Känsligt för uppladdning"

Men Swing är inte så känsligt för urladdningshastigheten, anser Christina Lampe-Önnerud, vd för Boston Power.

Det har testats på många håll i världen, och även lanserats för motorcyklar i Kina.

- Vi har utfört 1000 cykler vid 1,6 C, och batterierna har då fortfarande mellan 75 och 80 procent kvar av kapaciteten, säger hon till Ny Teknik.

Men Swingbatteriet är känsligt för hur det laddas upp.

- Därför har vi folk på Saab för att tillsammans hitta rätt parametrar för både laddning och urladdning, säger Christina Lampe-Önnerud.

Företaget Batteryupgrade, som säljer via nätet, har plockat bort Sonata ur sortimentet, efter att ett stort antal kunder har returnerat batterier som har lagt av efter kort tid.

Problem även med Sonata
Även Boston Powers datorbatteri Sonata har drabbats av problem.

Sonata är identiskt med Boston Powers bilbatteri Swing, men har en termisk säkring.

Lars Arvidsson, vd för företaget VP-Diagnose, är en av de drabbade.

- Batteriet havererade mitt under en presentation. Då hade jag bara använt det under några få dagar, säger han till Ny Teknik.

Men Christina Lampe-Önnerud slår ifrån sig.

- Batteryupgrade är ingen auktoriserad återförsäljare, och verkar inte ha kunskap om hur man kopplar in batterierna. Vid uppladdningen är det viktigt att både strömstyrka och spänning är rätt, säger Christina Lampe-Önnerud, vd för Boston Power.

Rättelse och komplettering till ovanstående artikel

I artikeln om batteritesterna har det beklagligtvis skett en förväxling mellan batterierna från Boston-Power och från en annan tillverkare, beroende på att batterierna anonymiserats i den hemliga rapporten. I själva verket avbröts testet av batteriet från Boston-Power efter 310 cykler. Det hade då 83 procent av nominell kapacitet (86 procent av ursprungligt uppmätt kapacitet). Enligt testinstitutet anses ett batteri vara förbrukat när det tappat 20 procent av sin kapacitet. Boston-Power står fast vid den kritik man i artikeln riktar mot institutets testförfarande.

Det datorbatteri från Battery Upgrade som slutat fungera efter kort användning har undersökts av Boston-Power. Det visade sig då att cellerna var intakta, men att den elektronik som monterats i batteriet var defekt. Elektroniken i batteripacken tillhandahölls av en tredjepartsleverantör, inte av Boston-Power.

Standard saknas för batteritester

* Det finns inga allmänt vedertagna långtidstester av batterier som efterliknar verklig användning av el- eller hybridbilar.

* Vid verklig körning tas högre strömstyrkor ut under kortare perioder, medan batterierna sällan eller aldrig laddas ur fullständigt.

* Vid testet av Boston Powers batteri hade detta inledningsvis en kapacitet som låg 15 procent över den angivna, en fördel som dock hade försvunnit efter 100 urladdningar.Standard saknas för batteritester

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt