Fordon

Bombardier: Trådlös laddning under färd möjlig – men en bit bort

Den 80 meter långa testbanan för dynamisk induktiv laddning som byggdes vid Bombardier Primoves anläggning i Mannheim, men som nu har tagits bort efter avslutade tester.
Scanias lastbil som användes under Bombardiers test av dynamisk laddning. Foto: Bombardier Primove

Induktiv laddning under färd? Tanken är lockande. Men i väntan på en större order ligger Bombardier Primove lågt.

Publicerad

Bombardier Primove har även satsat på att utveckla induktiv teknik för dynamisk laddning, det vill säga att fordonet laddas under färd. I nuläget krävs dock att någon infrastrukturhållare väljer att skriva ett ordentligt kontrakt för att företaget ska vilja gå vidare med tutvecklingen, säger Christian Köbel, produktchef på Bombardier Primove.

– Vi har lagt grunden för induktiva elvägar och vet vad vi behöver göra för att fortsätta att utveckla dem. Men vi investerar inte ett tvåsiffrigt miljonbelopp (i euro, reds. anm.) utan att veta att någon vill beställa det, säger han.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här