Bombardier: Trådlös laddning under färd möjlig – men en bit bort

2018-06-05 06:00  

Induktiv laddning under färd? Tanken är lockande. Men i väntan på en större order ligger Bombardier Primove lågt.

Bombardier Primove har även satsat på att utveckla induktiv teknik för dynamisk laddning, det vill säga att fordonet laddas under färd. I nuläget krävs dock att någon infrastrukturhållare väljer att skriva ett ordentligt kontrakt för att företaget ska vilja gå vidare med tutvecklingen, säger Christian Köbel, produktchef på Bombardier Primove.

– Vi har lagt grunden för induktiva elvägar och vet vad vi behöver göra för att fortsätta att utveckla dem. Men vi investerar inte ett tvåsiffrigt miljonbelopp (i euro, reds. anm.) utan att veta att någon vill beställa det, säger han.

Sverige agerar föregångsland inom elvägar. Här finns nu två försöksprojekt igång, ett i Gävle och ett vid Arlanda. Båda projekten använder sig av konduktiv teknik, det vill säga elen överförs via kontaktledningar i luften eller via en skena i asfalten.

Byggde 80 meter lång testbana

Bombardier Primove byggde en 80 meter lång testbana döpt till Taylor vid företagets anläggning i Mannheim för några år sedan. Vägen bestod av fyra stycken 20 meter långa sektioner, vardera utrustad med ett induktivt laddsystem på 200 kilowatt.

Läs mer: Så löste Bombardier tuffaste utmaningen med trådlös laddning

Tillsammans med bland annat Scania testades hur den överförda effekten respektive verkningsgraden varierade med fordonets förskjutning i förhållande till induktionsplattorna i vägbanan.

Resultaten blev lovande. Vid 70 kilometer i timmen och med induktionsplattorna helt centrerade i förhållande till varandra var tillgänglig effekt ombord fordonet cirka 160 kilowatt. Med ökande förskjutning minskade tillgänglig effekt och var vid 225 millimeter i bästa fall 100 kilowatt. Avståndet mellan de båda plattorna var vid testtillfället 85 millimeter.

Att installera induktionsladdning är ännu betydligt dyrare än de båda konduktiva varianterna. Bombardier Primove menar att det genom utveckling går att komma ner till samma pris som de konduktiva teknikerna.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt