BMW och Mercedes skrotar tekniksamarbete

2020-06-22 16:19  
Foto: Mercedes

Från teknikpartners till rivaler. BMW och Daimler har meddelat att de slutar samarbeta kring utvecklingen av autonom teknik. Istället ska var och en satsa på eget håll.

Det var i fjol som BMW och Daimler slog på stora trumman och avslöjade att de tillsammans skulle utveckla teknik för självkörande fordon. Argumentationen var att de gemensamma resurserna skulle kapa utvecklingstid och se till att placera tysk-duon i täten.

Men de positiva tonerna från 2019 har nu klingat ut och istället har väljer de båda tillverkarna att köra solo istället. Det framgår av ett gemensamt pressmeddelande.

Beslutet kommer av att man gjort en genomlysning av projektet där det framgick att kostnaderna för att utveckla en gemensam teknikplattform i dagsläget inte gick att motivera.

Läs mer: MIT-forskare: Hårdare vägar kan minska fordons förbrukning

I meddelandet säger Klaus Fröhlich, utvecklingschef på BMW, att de utvecklat teknik och plattform med Intel, Mobileye, FCA och Ansys – vilket gör att de, trots allt, inte hamnar på efterkälken i autonom-racet.

"Vår nuvarande teknikgeneration har ett väldigt starkt och hållbart potential. Vårt robusta modulära system sätter oss i en strålande position att erbjuda våra kunder vad de behöver för många år framåt", säger han.

Från Daimlerhåll säger man sig vara öppen för andra partners och utvecklingschefen Markus Schäfer menar att de kommer titta brett.

"Vår expertis kompletterade den i BMW-gruppen väl. För att förbereda oss för framtida utmaningar och en snabbt förändrande omvärld så sonderar vi nu andra möjligheter med partners utanför bilsektorn", säger han.

Läs mer: IIHS: Autonoma bilar hanterar bara var tredje trafikolycka

Även om det förefaller vara så att samarbetet packat ihop vill båda partner trycka på att det inte behöver vara ett definitivt uppbrott. Eller som de skriver i pressmeddelandet: "Samarbetet kan återupptas vid ett senare tillfälle och de två organisationernas underliggande tillvägagångssätt när det gäller säkerhet och kundnytta inom automatiserad körning är fortsatt mycket kompatibelt."

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt