BMW återkallar 320 000 i Europa efter bilbränderna

2018-08-08 12:01  
BMW 520D. Foto: BMW

Hittills i år har 27 koreanska BMW-bilar råkat ut för motorbränder. Först flaggade företaget för att 106 000 fordon berördes lokalt. Nu meddelar man att 320 000 dieselbilar kommer återkallas i Europa.

Sydkoreas bilmarknad är i ett globalt sammanhang liten, men lukrativ för premiumtillverkarna. BMW är ett av de populäraste utländska bilmärkena, och med 59 624 sålda fordon förra året slås den bayerska tillverkaren bara av Mercedes bland importbilarna. Men nu har BMW fått stora problem.

Mellan januari och juli har inte mindre än 27 fordon drabbats av motorbränder i Sydkorea. Landets myndigheter har sjösatt en utredning kring orsaken, som enligt BMW ska bero på en defekt i recirkulationen av avgaser.

Läs mer: BMW ber om ursäkt för motorbränder

Tillverkaren säger att man redan 2016 kände till att problemet existerade, men hävdar att det var först i juni som man kom fram till vilket fel som låg bakom bränderna.

Med början den 20 augusti kommer BMW inleda återkallandet av totalt 106 000 dieselfordon på den koreanska marknaden, bland annat 520d. Tyvärr föreligger samma problem på vår marknad, och nu har BMW meddelat att man även kommer återkalla omkring 324 000 dieselbilar i Europa. Felet kan beröra så många som 42 modeller tillverkade mellan 2011-2016.

Läs mer: Fordonsjättens miljardkontrakt för batterier går till Kina

I Sydkorea har problemet fått 13 hittills oberörda ägare att gå samman i en stämning mot BMW. Förarna kräver ersättning för att de inte har vågat köra sitt fordon på grund av rädsla för brand. Nu försöker tyskarna gjuta olja på de koreanska vågorna.

– Vi ber så hemskt mycket om ursäkt för den oro och osäkerhet som den senaste tidens serie av brandincidenter har åsamkat enskilda människor – såväl som statliga myndigheter, sa BMW:s ordförande i Sydkorea, Kim Hyo-Joo, till Autonews under en presskonferens.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt