Fordon

Björn Gillberg satsar på metanoltillverkning

Björn Gillberg har argumenterat trämetanol i 30 år.
Den planerade metanolfabriken som konsultskiss.Bild: Structor Hulthén Stråth AB.

Sveriges mest kände miljödebattör Björn Gillberg är också känd för att förespråka metanol framför etanol som bilbränsle. Nu vill han bygga en metanolfabrik i full skala i Hagfors i Värmland.

Publicerad

Enligt tidningen Kemivärlden vill Björn Gillberg gå direkt på en fullskaleanläggning och hoppa över det traditionella steget med en pilotanläggning först.
Björn Gillberg säger till Kemivärlden att han helt enkelt inte fått ihop pengarna till en pilotanläggning och att de senaste årens pengajakt varit bortkastad tid.


- Det är skrämmande små belopp som staten delar ut till småföretag för att bygga pilotanläggningar. Det var helt enkelt omöjligt att få ihop pengarna som vi behövde, säger Björn Gillberg.


Hoppar över pilotfasen


Han bildade företaget Värmlandsmetanol redan 2001 för att göra metanol genom att förgasa skogsråvara.


Nu anser han att tekniken är så beprövad att det inte behövs en pilotfabrik.


Istället vill han bygga en fullskalefabrik med en kapacitet på 100.000 årston metanol - en investering på runt två miljarder kronor. Om allt går som det ska kan tillverkningen vara igång 2010.


- Vi är precis i slutfasen att ingå avtal med en stor industriaktör och vi har fullmakt att göra ett par riktade aktieemissioner under hösten. Målet är att ha färdiga planer senare i höst, säger Björn Gillberg.


"Etanol är en återvändsgränd"


Björn Gillberg har länge förespråkat trämetanol före spannmålsetanol som bilbränsle eftersom han anser att metanol är energieffektivare som bränsle och inte tar vanlig åkermark i anspråk.


- Spannmålsetanol är en återvändsgränd. Vi har inte arealen för att odla tillräckligt med spannmål. Dessutom är energiutbytet dubbelt så stort när man gör metanol, säger Björn Gillberg till Kemivärlden.