Fordon
Biltekniken ska göra motorcyklar säkrare
Inom bilindustrin finns numera autobroms i massvis av modeller. Nu breddas utbudet, för snart kan även motorcyklar ta del av tekniken.
Det är nu över tio år sedan som det första så kallade autobromssystemet kom. Teknik som gjorde att bilar med hjälp av sensorer kunde känna av om situationen framför krävde ett snabbt bromsingrepp. I början var det bara enstaka modeller som hade systemen, men numera har det spridit sig till i stort sett alla storlekssegment.
Och tekniken fungerar, enligt studier så minskas antalet olyckor enormt.
Nu ska även autobroms komma till motorcyklar och tyska Continental är en av de som säger att det inte ska vara allt för svårt att implementera tekniken. Dock är det stor skillnad på hur det hela fungerar.
I en bil sitter passagerare bältade och vid nödfall så kan maximal bromskraft appliceras. På en motorcykel är detta inte det möjligt. Därför har man designat systemet annorlunda.
– Katastrofbromshjälpen för motorcyklister är primärt indikativ. Den är till för att dra förarens uppmärksamhet till en kritisk situation… och göra dem lättare att förstå. Precis som i bilar kommer systemet att reducera hastigheten. Dock är målet att initiera en process som föraren sedan kan ta kontroll över. Det här förkortar responstiden vilket kan minska stoppsträckan markant, säger Christian Pfeiffer, projektchef för Advanced Rider Assistance Systems, i ett uttalande.
Systemet använder sig av en radar för att övervaka området framför motorcykeln. Om det finns en risk för kollision med framförvarande fordon eller annat hinder så varnas föraren med visuella, audiovisuella varningar samt att styret vibrerar. Bromsarna appliceras även lätt vilket innebär att föraren mycket snabbare aktivt kan börja bromsa.
Om föraren inte reagerar på varningarna kommer bromstrycket att ökas successivt – om det är så att föraren har båda händerna på styret.
Att man kan lägga till ett sådant här system har enligt Continental mycket att göra med att dagens radarsensorer blivit så mycket bättre. De är mer kraftfulla och har bättre styralgoritmer. Så pass att de kan upptäcka mindre saker som ett avgasrör som fallit av en bil samt fånga upp bilder under svårare väder/ljusförhållanden. Att de blivit mer kompakta är även något som gör att de kan installeras på motorcyklar.
Och med radar ombord finns det flera system som kan implementeras. På lite lyxigare motorcyklar finns det redan en hel del teknik. Med tillägget radar kan dessa även utrustas med adaptiv farthållare. En teknik som även den gör resandet på två hjul säkrare.
– Till skillnad från passagerare i bilar så är det endast ett fåtal motorcyklister som har passiv skyddsteknik såsom krockkuddar. På grund av detta är alla former av olycksundvikande system otroligt viktiga, säger Christian Pfeiffer.