Bilindustrin utmanas – av dammsugarmärket Dyson

2017-09-28 09:24  
James Dyson. Foto: Montage Dyson/Royal Society

Från påslösa dammsugare – till utsläppsfria bilar. Brittiska Dyson kommer senast 2020 ha lanserat en elbil – det avslöjade företagets grundare James Dyson i ett mail till sina anställda.

I två år har den brittiska tillverkaren av hemelektronik, i största hemlighet, haft ett elbilsprojekt i gång. Men nu har Dyson kastat osynlighetsmanteln och officiellt proklamerat sin avsikt. Och det hela går i rasande takt. Nyheten gick först ut i ett internmejl. 

”Vi har äntligen tillfället ett använda all vår teknologi i en enda produkt. Så jag ville att ni skulle få höra det direkt från mig: Dyson har påbörjat arbetet på ett batterielektriskt fordon som ska lanseras 2020”, skrev James Dyson i mailet. 

I en tweet skrev grundaren att projektet kommer att utvecklas snabbt. Vidare avslöjas det att över 400 personer redan i dag jobbar med utvecklingen av elbilen – att det ”rekryteras aggressivt”, samt att man kommer att investera två miljarder pund i utveckling av batterier och bil.Som en jämförelse kan det ställas i emot exempelvis tyska Daimler som tidigare i år avslöjade att de investerar 10 miljarder euro i utveckling av utsläppsfria fordon.

Läs mer:

Läs mer: Tesla utmanar Porsche och Ferrari – se videon

James Dyson skriver att projektet nu kommer accelerera, men att man inte kommer lämna ut någon ytterligare information ännu på ett tag.

Att Dyson går i den här riktningen kan vid en första anblick tyckas underligt, men satsningen understryker verkligen vilken revolution bilbranschen går igenom. Företaget har länge jobbat med både elmotorer och batterier – två grundkomponenter i en elbil. Om det räcker återstår att se.

Felix Björklund

Mer om: Bilindustrin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt