Bilindustrin utmanas – av dammsugarmärket Dyson

2017-09-28 09:24 Felix Björklund  
James Dyson. Foto: Montage Dyson/Royal Society

Från påslösa dammsugare – till utsläppsfria bilar. Brittiska Dyson kommer senast 2020 ha lanserat en elbil – det avslöjade företagets grundare James Dyson i ett mail till sina anställda.

I två år har den brittiska tillverkaren av hemelektronik, i största hemlighet, haft ett elbilsprojekt i gång. Men nu har Dyson kastat osynlighetsmanteln och officiellt proklamerat sin avsikt. Och det hela går i rasande takt. Nyheten gick först ut i ett internmejl. 

”Vi har äntligen tillfället ett använda all vår teknologi i en enda produkt. Så jag ville att ni skulle få höra det direkt från mig: Dyson har påbörjat arbetet på ett batterielektriskt fordon som ska lanseras 2020”, skrev James Dyson i mailet. 

I en tweet skrev grundaren att projektet kommer att utvecklas snabbt. Vidare avslöjas det att över 400 personer redan i dag jobbar med utvecklingen av elbilen – att det ”rekryteras aggressivt”, samt att man kommer att investera två miljarder pund i utveckling av batterier och bil.Som en jämförelse kan det ställas i emot exempelvis tyska Daimler som tidigare i år avslöjade att de investerar 10 miljarder euro i utveckling av utsläppsfria fordon.

Läs mer: Tesla utmanar Porsche och Ferrari – se videon

James Dyson skriver att projektet nu kommer accelerera, men att man inte kommer lämna ut någon ytterligare information ännu på ett tag.

Att Dyson går i den här riktningen kan vid en första anblick tyckas underligt, men satsningen understryker verkligen vilken revolution bilbranschen går igenom. Företaget har länge jobbat med både elmotorer och batterier – två grundkomponenter i en elbil. Om det räcker återstår att se.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt