Fordon

Bilbranschens vädjan – vill skjuta på nya utsläppskraven

Michael Manley. Foto: FCA
Foto: Hendrik Schmidt

Coronapandemin är en stor huvudvärk för bilindustrin. Men i kombination med stundande skärpning av utsläppskrav går den från värk till att vara direkt akut. Det menar branschorganisationen Acea.

Publicerad

När covid-19 kom till Europa sattes stora delar av samhället på paus. Den stängningen kommer nu att jaga bilbranschen rejält. Det menar branschorganisationen Acea och i ett brev till Thierry Breton, EU-kommissionär med ansvar för den inre marknaden, vädjar man nu om hjälp. Eller närmare bestämt om uppskov från de hårdare utsläppskrav som är på gång.

I brevet skriver Michael Manley, FCA-chef och ordförande i Acea, att medlemsstaternas nedstängning av samhällen i kampen mot det nya coronaviruset har lett till att tillverkare, importörer och handlare nu sitter med stora lager bilar. Modeller som är fullgoda nu, men som inte möter de striktare utsläppskrav som ska komma.

”Totalt uppskattar vi att 600 000 producerade fordon inte möter Euro 6d ISC-FCM och nära 40 000 kommer inte klara Euro 6d TEMP. Eftersom försäljningen stoppades i kampen mot covid-19 är det oklart om de här bilarna kan säljas”, skriver Manley i brevet.

Därtill anges problemet att många tillverkare inte har kunnat typgodkänna modeller som klarar de nya utsläppskraven. Det gör i sin tur att det kommer att bli en rejäl fördröjning innan de kan börja säljas.

Det här kan leda till att bilmärkena hamnar i ett läge där de måste stänga produktionen – vilket då påverkar arbetarna.

Att Michael Manley nämner det sista är en kritisk punkt. Bilindustrin är enormt viktig för EU och för att nämna ett exempel är VW unionens största arbetsgivare.

I brevet lyfter Acea-ordföranden även fram att man i både Kina och Japan har sett till att skjuta på hårdare utsläppskrav för att stödja branschen. Och det är det man nu önskar att även EU ska göra.

”Personligen tycker jag att en tillfällig framflyttning av implementeringen av de kommande utsläpps- samt generella säkerhetsreglerna är objektivt berättigade, proportionerligt samt ett pragmatiskt svar på den olyckliga situation som europeisk bilindustri befinner sig i”, skriver Michael Manley.