Toyotas teknikchef: ”Elbilar står inte på egna ben”

2019-10-23 06:17  

Toyotas inställning till elektrifiering skiljer sig rätt rejält från andra märken. Men de tycker ändå att de ligger först. ”Vi är ledande” säger teknikchefen Shigeki Terashi.

– De tillverkare som har laddbara bilar är faktiskt inte de som ligger bäst till – det är vi som är ledande, säger Shigeki Terashi, teknikchef på Toyota.

Om du tror att Volvos hållbarhetssatsning, VW:s elbilsoffensiv eller Daimlers miljardinvestering i batterier är effektivt, tänk om. När det kommer till verklig nytta krävs det mer än så, anser Toyotas teknikchef Shigeki Terashi ett presseminarium inför Tokyosalongen, som öppnar på onsdagen.

Det kan tyckas provokativt, i synnerhet med tanke på att den japanska jätten är den enda större tillverkaren vars modellpalett helt saknar en ren elbil. Men det Shigeki Terashi menar är att den teknik som erbjuds nu inte är tillräckligt attraktiv för att stå på egna ben.

Elbilar måste bort från subventionerna

Så hur får han ihop det? Jo, att de batterielektriska bilarna kräver olika former av subventioner för att vara säljbara. När man tittar på försäljning drivs den många gånger av tjänstebils- och företagssidan där individer själva slipper prislappen och ofta får en reducerad kostnad.

– För att elbilar ska bli kunders förstahandsval så måste vi hitta en försäljning som inte baseras på subventioner, säger teknikchefen.

Och här har han på fötterna. Det ekonomiska incitamentet är det absolut starkaste när folk väljer bil. Prislappen, eller ägarkostnaderna, är det som avgör köpet i de flesta fallen. Och vill man agera ansvarsfullt som biltillverkare så ska man bara jobba med teknik som kunderna faktiskt har råd med.

– Det ekonomiska incitamentet för kunder minskar med avancerad teknik. Ser vi på kostnadsbesparingar finns den största skillnaden i driftskostnader mellan fossildrivna bilar och elhybrider. Inte mellan elhybrider och elbilar, säger Shigeki Terashi.

Första elbilen från Toyota kommer 2020

Men bara för att Toyotas sortiment i dagsläget saknar en batterielektrisk bil innebär det inte att Toyota inte jobbar med en.

I Tokyo visar tillverkaren upp flera olika alternativ på elektriska fordon som kommer framöver.

– Bara för att vi inte introducerat något batterielektriskt fordon så tror folk att vi ligger efter. Men vi jobbar på det – och elhybrider, laddhybrider, bränslecellsbilar samt batterielektriska bilar delar många komponenter, så vi har en hel del gratis.

Den första elbilen kommer att lanseras 2020, och sedan ska det sjösättas flera nya modeller de kommande åren.

Dyra elbilar minskar inte utsläppen

Men det gäller att vara försiktig – blir bilarna för dyra så menar Shigeki Terashi att man som tillverkare skjuter sig själv i foten.

– Det är svårt att göra en bra affär på batterielektriska bilar ännu så länge. Skulle våra kunder köpa en Corolla med ett batteri om den kostar tre miljoner yen, det tror jag inte. Och om kunder inte köper dem så sänks ju inte utsläppen, säger han.

Det är argumentet bakom varför elhybrider är ett ekonomiskt och utsläppsmässigt bättre alternativ eftersom det är vad kunder har råd att köpa.

– Men tyvärr spelar det ingen roll hur ofta jag försöker säga att vi kommer att klara de tuffa utsläppskraven om 95 gram co2/km i genomsnitt. Jag får alltid frågan: När kommer er riktiga elbil, säger Shigeki Terashi.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt