Bilbranschens krav: EU-gemensamma utsläpp

2017-09-14 14:27  
Foto: Daimler

En union – ett regelverk, det kräver Europeiska bilbranschen ACEA. Framtida utsläppsregleringar hotar att spreta vilket oroar biltillverkarna. Ett konsekvent tillvägagångssätt krävs, sa ACEA-ordförande Dieter Zetsche.

Framtidens utsläppskrav är ännu så länge en luddig historia. I dagsläget finns det krav på att biltillverkare ska nå ner till ett medelvärde för sin modellflotta på 95 gram koldioxid per kilometer i utsläpp. Detta ska ha åstadkommits till 2021 – annars väntar dryga böter. Men vad kommer ske efter 2021?

I det utgående testet New European Driving Cycle (NEDC) ligger utsläppskravet på 95 g/km. Men problemet har varit att de resultat som körcykeln angivit inte har motsvarat verkligheten, det certifierade utsläppsvärdet felade ofta rejält. Det nya testet Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) kommer dock ge helt andra värden – och just hur de olika medlemsländerna kommer agera kring den strängare körcykeln är något som oroar ACEA. Det rapporterar brittiska Autocar.

Utspelet kommer inte som en överraskning. Rubriker om utsläppsskärpningar, dieselförbud och miljözoner är något som nu syns nästan dagligen runt om i Europa.

Men istället för förbud vill man från branschens håll sätta fokus på rimliga mål. ACEA anser att ett möjligt ett sådant skulle vara en koldioxidreduktion med 20 procent räknat från 2021 till 2030.

Läs mer: Så kan nanotekniken göra vätgasbilar billiga

Det är en tuff nedskärning, men det ligger i linje med vad som förväntas av andra industrisektorer, EU:s klimat- och energiramverk samt Parisavtalet, sa Zetsche enligt Autocar.

För att kunna nå dessa mål krävs det dock att konsumenter på allvar börjar köpa elbilar, och för att detta ska hända kommer det behövas ett robust stöd från samhället – i form av investeringar och subventioner.

Därtill krävs det att man slutar stigmatisera dieseln. Enligt Zetsche är målen om rejäla utsläppsminskningar de närmsta årtiondena bara möjliga med dieselns hjälp.

Den senaste generationen dieselfordon är en väldigt effektiv hävarm för att nå klimatmålen de närmsta åren.

NEDC och WLTP

Från och med september 2017 ska alla nya bilmodeller certifieras med den nya WLTP-metoden. Fram till september 2018 kommer bilar som certifierats enligt gamla NEDC få behålla sina siffror – först om ett år kommer kravet på WLTP även för dem.

Bilar certifierade med WLTP kommer även de under ett år få ett NEDC-värde i sitt registreringsbevis.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL