Fordon

Bilbranschens krav: EU-gemensamma utsläpp

Foto: Daimler

En union – ett regelverk, det kräver Europeiska bilbranschen ACEA. Framtida utsläppsregleringar hotar att spreta vilket oroar biltillverkarna. Ett konsekvent tillvägagångssätt krävs, sa ACEA-ordförande Dieter Zetsche.

Publicerad

Framtidens utsläppskrav är ännu så länge en luddig historia. I dagsläget finns det krav på att biltillverkare ska nå ner till ett medelvärde för sin modellflotta på 95 gram koldioxid per kilometer i utsläpp. Detta ska ha åstadkommits till 2021 – annars väntar dryga böter. Men vad kommer ske efter 2021?

I det utgående testet New European Driving Cycle (NEDC) ligger utsläppskravet på 95 g/km. Men problemet har varit att de resultat som körcykeln angivit inte har motsvarat verkligheten, det certifierade utsläppsvärdet felade ofta rejält. Det nya testet Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) kommer dock ge helt andra värden – och just hur de olika medlemsländerna kommer agera kring den strängare körcykeln är något som oroar ACEA. Det rapporterar brittiska Autocar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här