Fordon

Bilbranschen tar avstånd från barnarbetet bakom batterierna

En koboltgruva. Foto: IBL

Barnarbetare används vid brytning av samma metaller som finns i elbilarnas batterier. Därför pressas bilbranschen att sätta ned foten. Nu har ledande tillverkare utannonserat hur de ska se till så att fordonen producerats ansvarsfullt – bland annat genom att ha koll på var allt material kommer ifrån.

Publicerad

Elbilen har en lysande framtid – och en mörk baksida. De batterier som behövs innehåller mängder av sällsynta material och utsläppen som produceras för sätta samman dem är enorma.

Ett stort problem med det föregående är att efterfrågan på exempelvis kobolt, litium och grafit överstiger tillgången. Volkswagengruppen, som sagt att de fram till 2025 kommer att lansera 80 nya elbilsmodeller, är en av de stora köparna. Tidigare i år försökte de få till stånd en upphandling som skulle säkra tillgången på kobolt, men som avvisades av gruvbolagen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här