Fordon

Bärplansfärjan ska gå längre (och snabbare) än andra

Deras färja med bärplan uppges vara 35 procent billigare i trafik än motsvarande fossildriven färja. Foto: Boundary Layer Technologies
Foto: Boundary Layer Technologies

Den eldrivna färjan kan hålla en marschfart om 40 knop, med en räckvidd på 185 km. Detta tack vare sitt bärplan.

Publicerad

Konceptet Electra är utvecklat av Boundary Layer Technologies i Kalifornien, och enligt uppstartsföretaget erbjuder deras eldrivna färja en högre hastighet tillsammans med en längre räckvidd än andra emissionsfria alternativ. Det rapporterar Interesting Engineering.

Färjan kan ligga i 40 knop, motsvarande 74 km/h, och då ta sig 185 km innan batterierna är tömda. De har en kapacitet på 9 000 kWh och ska kunna laddas fulla på mindre än tre timmar. Boundary Layer Technologies anser att prestandan öppnar upp för att elektrifiera mängder av färjelinjer runt om i världen.

Foto: Boundary Layer Technologies

Bakom de goda siffrorna ligger att färjan är en bärplansbåt, enligt samma princip som svenska Candela använder sig av. Ett halverat motstånd i vattnet jämfört med en konventionell båt innebär att man kan krympa ner drivlinan och samtidigt få en god ekonomi.

Electra kan ta 150 passagerare, och enligt tillverkaren ska färjan vara 35 procent billigare i trafik än motsvarande färja med fossildrift. Bärplanstekniken sägs innebära att passagerarna kan åka bekvämt även vid krabb sjö, och genom att skrovet lyfts så utsätts de åkande för mindre oljud, motsvarande 20 decibel enligt företaget.