Fordon
Asea slog världsrekord med elbil 1947
127 kilometer på en enda batteriladdning. Det klarade en tjänsteman på Stockholmsföretaget Sea när han körde en eldriven lastbil 1947.
Företaget Sea, Svenska Elektrobil AB, var 1930- och 40-talens stora elbilstillverkare i Sverige. Bolaget, som hade bildats av Asea, låg på Rosenlundsgatan på söder i Stockholm.
– Vi vet inte exakt hur många elbilar som Sea tillverkade. Det kan röra sig om uppemot 500, säger Lars Eriksols på föreningen Aros motorveteraner - som nyligen hittat en av de gamla elbilarna i en lada i Kungsör och nu tänker rusta upp den till kördugligt skick.
1925 presenterade Asea i Västerås sin ”Asea-lastbil”, som hade en lastkapacitet på 2,5 ton, gjorde 25 kilometer i timman, och drevs av en elmotor kopplad till Tudorbatterier på 250 Amperetimmer(Ah).
Den bilen vidareutvecklades, framförallt av Sea i Stockholm, till flera olika lastbilar, i skilda storlekar. En, som kallades EV 12 och lanserades 1943, hade ett så kallat duosystem - två elmotorer - varav den ena utnyttjades som hjälpmotor när lasten var tung eller backarna lutade kraftig uppåt.
De flesta modellerna hade en räckvidd på mellan sex och sju mil. Bilarna laddades på natten, när strömmen var billig, och man kunde sedan köra varor hela dagen om inte sträckorna var för långa.
Många av lastbilarna användes för Aseas interna transporter. Men, särskilt under kriget, kördes de även av andra företag. Speciellt runt Västerås blev de vanliga. Centrallasarettet hade dem, liksom Centrala flygverkstaden, Vattenfall och Andelsslakteriet.
Några år efter kriget, när bensinpriset hade gått ner, minskade intresset för Aseas elbilar.
Svenska Elektrobil AB lade ner elbilsproduktionen i slutet på 1940-talet. Men Asea lade inte ner företaget - som 1959 ombildades till Svensk Reaktorteknik, senare till Asea Atom, och idag heter Westinghouse.
I Västerås kunde man se en Asea-lastbil i trafiken 1958.
ABB, , som företaget heter i dag, återupptog utveckling och tillverkning av motorer till el -, eller snarare hybridbilar, 1997 - då tyska BMW gjorde en beställning på motorer.
Källor: Föreningen Aros motorveteraner, Anders Lif, krönikör på VLT, Västmanland läns tidning, Harry Frank, tidigare forskningschef på ABB.