Lyckat test med en tung lastbil på Gotlands elväg

2020-03-24 07:15  

Första dynamiska laddningen av en elektrisk lastbil på 40 ton är avklarad. På Gotland har Electreon genomfört testet som visar att elvägen håller för verkliga förhållanden.

Det är ännu oklart när Sverige ska börja bygga landets första långsträckta elväg. Men i slutet av 2020 kommer Trafikverket att besluta vilken teknik man då ska satsa på. I dagsläget finns det flera tekniker som har testats, men den dynamiska laddning som Smartroad Gotland använder har nu nått en milstolpe.

Projektet utgår från induktiv trådlös laddning av lastbilar och bussar på allmän väg. Satsningen är ensam i sitt slag och nu har de uppvisat att tekniken klarar av svensk vinter.

– Resultaten av testet är en viktig milstolpe för projektet som finansieras av Trafikverket och som möjliggör eldrivna transporter som är bekväma, kostnadseffektiva och hållbara, säger Oren Ezer, vd för Electreon, i ett uttalande.

Läs mer: Är elvägar lösningen på en ”monumental utmaning”?

Systemet består av en kontrollenhet vid sidan av vägen som ansluter till elnätet och laddspolarna i vägen. Dessa kommunicerar och överför sedan energi till ett fordon som i testet bestod av en lastbil med fem laddmottagare.

Testerna, som genomförs av företaget Electron, har pågått sedan november 2019 på en sträcka mellan Visby och flygplatsen på Gotland. Själva vägsektionen med laddspolar är på 50 meter.

Resultatet visar att systemet fungerar medan lastbilen är i rörelse, i testet kördes den i 30 km/h. Samtliga mottagare fungerade och överförde 45 kW till lastbilens batteri.

Läs mer: Volvo visar upp nya amerikanska ellastbilen

Så här långt tillfredsställande, men inte tillräckligt för att vara ett reellt alternativ i konkurrens med andra tekniker. Nu kommer projektet att gå in i nästa fas och gradvis öka effekten i laddsystemet samt fordonshastigheten. Målet är att komma upp i effekter på 125 kW och motorvägshastighet.

Electreon kommer dessutom att utöka teststräckan samt installera tekniken i en flygbuss som kör skytteltrafik.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt