Airbus förvandlar planets lastrum till sovavdelning

2018-04-25 16:20  

Nu blir Airbus lastutrymme en sovavdelning. Med ett smart modulsystem kan man snabbt ändra tillbaka till transport av vanlig last.

Med en mättad flygmarknad gäller det att man kan erbjuda det där lilla extra. Ytterligare kvadratmeter brukar inte finnas på menyn i förstaklass – men nu blir detta möjligt. För Airbus har gjort om lastrummet på en A330 till en stor sovavdelning. För utvecklingen har flygplanstillverkaren tagit hjälp av Zodiac Aerospace. Det avslöjar Airbus på sin hemsida.

– Vi är mycket nöjda över att få samarbeta med Airbus kring det här nya och intressanta projektet, som bekräftar vår expertis inom lösningar för nedre däck. I dag är en förbättrad passagerarupplevelse en nyckel för att flygbolagen ska kunna särskilja sig från mängden, säger Christophe Bernardini, verksamhetschef på Zodiac Aerospace.

Både sovavdelning och lastutrymme

Den franska underleverantören har skapat ett smart modulsystem som innebär att lastutrymmet förblir intakt. Man behöver inte göra ingrepp i golvet, för alla ytor är inkluderade i modulen. Till och med transportsystemet kan vara kvar. Det innebär att man snabbt kan ställa om till ett traditionellt utrymme som sväljer lastbehållare.

– Det här sättet att nalkas kommersiell luftfart är ett steg mot en förändring av hur passagerarkomfort definieras. Vår första testriggning har redan fått en väldigt positiv feedback från flera flygbolag. Vi är väldigt nöjda över vårt partnerskap med Zodiac Aerospace i det här projektet, som kommer presentera en ny passagerarupplevelse och addera värde för flygbolagen, säger Geoff Pinner, chef för Airbus Cabin & Cargo Programme.

Läs mer: Deras galler ska skydda jetmotorer – genom att slå undan drönare och fåglar

Från år 2020 ska flygbolagen kunna utrusta Airbus A330 med en sovavdelning, och flygplanstillverkaren tittar nu på om samma tillval kan skapas för A350 XWB.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt