ABB bygger Porsches snabbladdare i Japan

2019-04-15 08:25  
Posche och ABB i samarbete kring snabbladdare. Foto: ABB/Porsche

När Porsche lanserar sin första rena elbil i Japan vill man ha ett nätverk av nästa generations snabbladdare på plats. Uppdraget har gått till ABB, och redan nästa år ska Taycan kunna laddas.

Japan har i dag 46 officiella Porsche-återförsäljare, och 2018 slog tillverkaren sitt eget rekord med 7 166 sålda bilar i landet. Nästa år ska bolagets första rena elbil börja säljas i Japan. Porsche Taycan förväntas bli en storsäljare – i mars hade över 20 000 kunder globalt visat intresse för att köpa modellen med en räckvidd på 50 mil, som gör 0–100 km/h på 3,5 sekunder. I Japan kommer Taycan sällskapa Cayenne S E-Hybrid, och nu vill tyskarna ha ett eget laddnätverk i Japan.

Uppdraget har gått till ABB, som till dags datum har sålt över 10 500 snabbladdare i 73 länder. Bolaget ska leverera ett nätverk av snabbladdare, och Porsche Japan förväntar sig att kunna ta de första i bruk i mitten av nästa år. Tillsammans ska de två bolagen föra nästa generations laddare till Japan. Dessa kommer att leverera över 150 kW och ska vara kompatibla med laddstandarden Chademo.

Läs mer: Deras algoritm laddar bilens batteri fullt på elva minuter

– ABB:s stora kunskaper inom laddning av elbilar i kombination med Porsches arv kring hög prestanda är en vinnande formel för att revolutionera en hållbar mobilitet. Och det här kommer bana väg för att Japan kan klara av sina ambitiösa satsningar kring nollutsläpp, säger Frank Muehlom, chef för global business på ABB i ett uttalande.

”Avgörande för de som äger en elbil”

Den japanska regeringen har som mål att alla nya bilar som säljs 2050 antingen ska vara rena elbilar eller hybrider. Med mer än tio års erfarenhet av marknaden kring laddning av elbilar är ABB den perfekta partnern för att Porsche ska kunna leva upp till åtagandet.

– Jag är väldigt glad över att vi genom partnerskapet med ABB kommer att kunna erbjuda kunderna ett nätverk för snabbladdning som levererar världens högsta prestanda. 2025 kan hälften av alla nya bilar från Porsche ha en elektrifierad drivlina – antingen som en del i ett hybridkoncept eller som ett rent elfordon. Så att bygga infrastrukturen för snabbladdning är avgörande för de som äger en elbil, och ett stort steg framåt för Porsches EV-projekt, säger Toshiyuki Shimegi, vd för Porsche Japan.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt