ELBILAR

Deras algoritm laddar bilens batteri fullt på elva minuter

Foto: GBatteries

Mjukvaran går runt elbilens satta begränsningar – och ökar laddhastigheten. GBatteries hävdar att deras teknik minskar den kemiska reaktion som får cellerna att åldras. På fem minuter är batteriet havfullt.

Publicerad

GBatteries grundades av flygingenjören Kostya Khomutov, elingenjörerna Alex Tkachenko och Nick Sherstyuk, samt vd:n Tim Sherstyuk. Teamet påstår sig sitta på teknik som gör det möjligt att ladda existerande litiumjonbatteri i dagens elbilar på tio minuter.

Trots att uppstartsföretaget inte har presenterat några detaljer kring hur deras lösning fungerar så backas de bland annat av Airbus Ventures, tillsammans med en rad riskkapitalister. GBatteries säger sig nå de snabba laddtiderna med hjälp av artificiell intelligens.

– De flesta företag är fokuserade på att utveckla ny kemi eller material för att förbättra batteriernas laddtider. Men att utveckla nya material är komplicerat, och att skala upp produktionen till en nivå som möter behoven hos bilindustrin kräver miljontals dollar. Vår teknik är en kombination av mjukvarualgoritmer (ai) och elektronik som fungerar med dagens litiumjonbatterier – som redan har blivit validerade, testade och som produceras av batteritillverkare. Inget annat behöver ändras, säger Kostya Khomutov till Autoblog.

Med företagets patenterade adapter på bilens laddkontakt kan man använda existerande snabbladdare. I en video demonstrerar GBatteries hur de laddar en Chevrolet Bolt – på drygt fem minuter är batteriet halvfull, och efter elva minuter är det fullt. Se filmen nedan.

Chevrolet har begränsat laddkapaciteten hos Bolt för att bromsa batteriets åldrande. GBatteries säger sig kringgå detta – men hävdar att deras egen teknik, där pulser skickas genom batteriet, bidrar till att minska den kemiska reaktion som degenererar cellerna. Det är ännu oklart när uppstartsföretagets lösning kan kommersialiseras.