Nu utrustas till och med oljetankers med
vingsegel,
så det är inte längre helt enkelt att rangordna segelfartyg. Men med 220 meter
blir Orient Express Silenseas störst i sin klass med segel. Hon kommer att
tillhöra kategorin lyxfartyg – för i dag väljer medvetna turister med tjocka
plånböcker att kryssa med hjälp av vinden.
Yachten är ett samarbete mellan den franska
skeppsbyggaren Chantiers de l'Atlantique och Accor, ett av världens största
företag inom hotell och turism. Fartyget är tänkt att vara i drift 2026,
skriver Interesting Engineering.
Inspirationen kommer från en seglats över
Atlanten som Orientexpressens grundare Georges Nagelmackers gjorde 1867 –
vilket gav honom idén till de överdådiga tågresorna.
Yachten är ett samarbete mellan den franska skeppsbyggaren Chantiers de l'Atlantique och Accor.Foto: Orient Express
Ombord på det moderna segelfartyget finns 54 sviter som i snitt ligger på 70 kvadratmeter. Passagerare som kräver ännu mer yta kan boka
presidentsviten på hela 1 415 kvadratmeter, med en privat terrass på 530
kvadratmeter. Båten huserar flera pooler, restauranger samt en bar. Till detta
kommer en amfiteater för framträdanden och konserter av högprofilerade
artister. Ombord finns också en inspelningsstudio.
De tre masterna är cirka 100 meter höga, och
deras solida segel av kompositmaterial ger en sammantagen yta på 1 500 kvadratmeter. Fartyget är
tänkt att få en hybriddrivlina som kombinerar flytande naturgas (LNG) med
flytande, grön vätgas – med reservation för att det senare systemet först måste
godkännas för passagerartrafik till sjöss, skriver Orient Express.