FARKOST
Största segelfartyget i klassen bjuder på lyx

Den mest exklusiva kryssningen görs med segel och LNG. I det 220 m långa fartyget blir hytterna i snitt 70 kvadratmeter.
Nu utrustas till och med oljetankers med vingsegel, så det är inte längre helt enkelt att rangordna segelfartyg. Men med 220 meter blir Orient Express Silenseas störst i sin klass med segel. Hon kommer att tillhöra kategorin lyxfartyg – för i dag väljer medvetna turister med tjocka plånböcker att kryssa med hjälp av vinden.
Yachten är ett samarbete mellan den franska skeppsbyggaren Chantiers de l'Atlantique och Accor, ett av världens största företag inom hotell och turism. Fartyget är tänkt att vara i drift 2026, skriver Interesting Engineering.
Inspirationen kommer från en seglats över Atlanten som Orientexpressens grundare Georges Nagelmackers gjorde 1867 – vilket gav honom idén till de överdådiga tågresorna.

Ombord på det moderna segelfartyget finns 54 sviter som i snitt ligger på 70 kvadratmeter. Passagerare som kräver ännu mer yta kan boka presidentsviten på hela 1 415 kvadratmeter, med en privat terrass på 530 kvadratmeter. Båten huserar flera pooler, restauranger samt en bar. Till detta kommer en amfiteater för framträdanden och konserter av högprofilerade artister. Ombord finns också en inspelningsstudio.
De tre masterna är cirka 100 meter höga, och deras solida segel av kompositmaterial ger en sammantagen yta på 1 500 kvadratmeter. Fartyget är tänkt att få en hybriddrivlina som kombinerar flytande naturgas (LNG) med flytande, grön vätgas – med reservation för att det senare systemet först måste godkännas för passagerartrafik till sjöss, skriver Orient Express.