Fordon

Vingsegel sänker stora oljetankerns bränsleförbrukning

New Aden, en oljetanker med vingsegel. Foto: Cmes
Foto: Cmes

Snart kan 333 meter långa New Aden börja frakta råolja. Fyra vingsegel ska sänka tankerns bränsleförbrukning med nära tio procent.

Publicerad

Vingsegel har potential för att göra sjötransporter billigare och mer miljövänliga. Ett exempel är det svenska Oceanbird-projektet vars fartyg ska kunna frakta upp till 7 000 bilar över Atlanten. Enligt beräkningarna förväntas vart och ett av de fyra seglen spara in omkring en halv miljon liter bränsle per år – samt sänka koldioxidutsläppen med 1 200 ton.

Ursprungligen var de tänkta att bli 80 meter höga och teleskopiska. Det senare skulle göra det möjligt att "reva" vingseglen vid hård sjö och samtidigt öppna för att gå under låga broar. Sedan dess har Wallenius presenterat en ny design där seglen bara är omkring hälften så höga och i stället fälls ihop.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här