FARKOST

Här visar de upp Katla-drönaren: ”Toppfart på 190 km/h – utan att maxa”

Erik Cederberg är flygledare på Luftfartsverket, och har lett Edis-projektet.

Drönaren från svenska Katla har i tester flugit 70 km, och kan bära en vikt på tio kg. Efter ett forskningssamarbete i Örnsköldsvik slår projektet fast: Drönartekniken ligger långt före vad regelverket för obemannad luftfart tillåter.

Publicerad Uppdaterad

Tanken har varit att vidareutveckla drönartekniken och driva på lagstiftningen runt obemannad luftfart. På tisdagen avrundades Edis-projektet inför publik med en slutdemonstration vid flygplatsen i Örnsköldsvik. Flygplatsens forskningsarena, Larc, omfattar bland annat ett 20 x 40 km stort område där obemannade farkoster kan flyga på upp till cirka 700 meters höjd.

– Under demonstrationen visade vi att vi kan flyga utom synhåll. Vi gjorde ett par snabba överflygningar över flygplatsen i 130-140 km/h, och demonstrerade prestandan i luften. Vi ville också visa på ljudnivån – för normalt låter en drönare ganska mycket, men i och med att du kan stänga av de lyftande motorerna när du väl flyger i planflykt så var förbiflygningarna nästan ljudlösa. Det var riktigt häftigt, säger projektledaren Erik Cederberg till Ny Teknik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här