FARKOST

Drönartaxi bromsar in – vtol-bolag flyttar fram prognoser 

Med en marschhastighet på omkring 240 km/h ska britternas evtol VX4 ha en räckvidd på 16 mil.
Med en marschhastighet på omkring 240 km/h ska britternas evtol VX4 ha en räckvidd på 16 mil.

Ännu en gång flyttar Vertical Aerospace fram året då deras drönartaxi ska flyga kommersiellt. Bolagets vd ser nu att hela vtol-branschen ändrar sina prognoser.

Publicerad Uppdaterad

Bland fler än 400 utvecklare av vtol-farkoster globalt tog sig brittiska Vertical Aerospace in på listan över de 40 aktörer som 2021 förutspåddes överleva resan in i det framtida segmentet. Detta enligt analysföretaget SMG:s rapport Advanced Air Mobility Reality Index. 

Men att komma igång med själva flygningarna har visat sig vara komplicerat, och flera bolag tvingas nu dämpa sina ambitioner kring att få upp betalande passagerare i luften. Ett exempel är Vertical Aerospace. 

Vd ser att branschen påverkas

Det Bristol-baserade företaget har haft en flygande prototyp sedan 2018. Men i ett brev till aktieägarna konstaterar vd:n Stephen Fitzpatrick att det är väldigt svårt att sätta en korrekt tidsplan, inte minst på grund av att många av de faktorer som spelar in ligger utanför företagets kontroll. Det skriver Financial Times. Och Vertical Aerospace anser att många aktörer i segmentet nu omvärderar sina prognoser. 

"Vi tror att branschen som helhet kommer att erfara en del korrigeringar av tidsplanen – och vi ser redan tecken från våra branschkollegor som bekräftar detta", skriver Fitzpatrick i brevet. 

Vertical Aerospace har tidigare flyttat fram datumet för när de ska flyga i kommersiell trafik, från 2024 till 2025 – och nu lägger bolaget till ytterligare ett år. Förhoppningen är att brittiska CAA (Civil Aviation Authority) ska ge grönt ljus under 2026.

Det finns fler vtol-tillverkare som har fått skjuta på certifieringen från den ansvariga myndigheten. Ett exempel är tyska Lilium, som förra året gick från den tidigare prognosen 2024 till 2025. Till detta har bolaget meddelat aktieägarna att man behöver investeringar på omkring 2,7 miljarder kronor för utvecklingen av farkosten. 

Satsningar i Europa och USA

Samtidigt har en flygplats utanför Paris fått en integrerad del just för vtol-resor. I projektet medverkar Volocopter, som under våren meddelade att en serietillverkning av deras farkost nu har dragit igång. Bolaget siktar på att ha en tjänst igång till sommar-OS i Paris 2024. 

Ett annat starkt intiativ i segmentet är United Airlines, som har meddelat att de kommer att ha en vtol-linje igång redan 2025. Den ska ta passagerare mellan O'Hare Airport och en landningsplats centralt i Chicago – då med drönare från Archer.