Övriga nyheter

Supersnål lufthybrid – årets nya motorteknik

Hydraulhybridmotorn från Bosch blev årets teknikgenombrott i tävlingen Engine of the year. Tekniken sparar 30 procent bränsle på landsväg och 45 procent i stadstrafik.

Publicerad

Hydraulhybriden, eller lufthybriden som den också kallas, använder komprimerad kvävgas som energilager. Drivlinan består av en vanlig förbränningsmotor, en tryckackumulator och en trycktank. Tryckackumulatorn använder bromsenergi för att komprimera kvävgas i trycktanken, upp till 300 bar. När man vill driva bilen framåt omvandlar hydraulsystemet trycket till rörelseenergi. Hur mycket energi som kan lagras beror på trycktankens storlek.

Precis som energilagret i en elhybrid – batteriet – kan hydraulsystemet fyllas på vid inbromsning eller under gång. Lithium-jonbatterier, särskilt på en laddhybrid, kan ge större räckvidd. Men hydraulhybriden har ändå några fördelar: Den reagerar snabbare och kan ta upp och avge större energimängder under kortare tid. Hela hydraulpaketet väger 100 kg, ungefär hälften av mervikten för en elhybrid. Även priset beräknas bli betydligt lägre än för en elhybrid.

Tävlingen om vem som bygger världens bästa bilmotor, Engine of the year, avgörs mitt i sommaren varje år. Då korar 87 motorjournalister från 35 länder vinnaren i åtta olika storleksklasser. Dessutom koras årets nya motor, årets gröna motor och årets prestandamotor. Till sist får en sammanlagd vinnare titeln årets motor.

Årets motor blev nu för andra året i rad Fords trecylindriga turbomotor på 999 kubikcentimeter. Den bästa nya motorn blev Volkswagens fyrcylindriga 1,4 liters TSI ACT, där två cylindrar automatiskt stängs av när motorn går med låg belastning. Bästa prestandamotor blev Ferraris 6,3 liters V12, och bästa gröna motor Fiats tvåcylindriga biogasmotor.

Bakom prestigeklasserna finns ett mer obemärkt men tekniskt intressant pris för årets motorteknikgenombrott, Engine technology development of the year. Det riktar sig speciellt till underleverantörer och delades ut för första gången i år. Här segrade hydraulhybriden efter en stenhård kamp mot motorstyrning, batteripack och polymerbelagda glidlager. SKFs nya kullager för turboladdare fick poäng men kom näst sist i finalen.

I den särskilda juryn satt 11 kvalificerade teknikjournalister och en teknologie doktor. Till final gick tolv mycket olika tekniker, alla inriktade på bränslebesparing och minskade utsläpp:

Den amerikanska leverantören Federal-Mogul tävlade med ett polymerbelagt glidlager och en ny aluminiumkolv som klarar påfrestningarna i extremt högpresterande dieselmotorer. Polymerbeläggningen minskar motorns inre friktion.

Japanska, delvis Toyotaägda Denso bidrog med ett speciellt lithium-jon batteripack för bilar med start/stoppteknik.

Fyra tändsystem var bland de tävlande: Tyska Prüfrex med ett smart tändsystem, likaledes tyska Beru, numera Borg Warner Beru, med ett tändsystem med dubbla spolar som förbättrar förbränningen i bensinmotorer, amerikanska Enerpulse med högeffekttändstift som har inbyggd kondensator, och Hidrias glödstift med integrerad trycksensor som ger information till datorn som styr och optimerar bränsleinsprutningen.

SKF fick med sitt nya kullagring för turboladdare, amerikanska Delphi tävlade med Multec, ett förbättrat insprutningssystem för bensinmotorer, tyska Continental tävlade med system för kraftelektronik och motorstyrning. Och så slutligen, vinnaren: Bosch hydraulhybrid.

- En värdig vinnare, sa Dean Slavnich, en av domarna och tillika utgivare av tiskriften Engine Technology International.

Den ende svenske domaren i tävlingen, Rolf Gildenlöw på TT, ingick inte i den speciella teknikjuryn.

Klicka här för att se alla vinnarna, i olika klasser. för Engine of the year.