Energi

Solel gör tak till bristvara i Tyskland

Ovanpå Goodyear Dunlops däcklager finns en av världens största takanläggningar med solceller. Foto: Goodyear

Tyskland är världsledande på solel. Över en miljon installationer hittills har gjort lediga hustak till en bristvara. Senaste flugan är att sätta solpaneler över stormarknadernas parkeringsplatser. Det ger el, laddningsställen, skugga och en grön profil i en och samma smäll.

Publicerad

Tack vare generösa subventioner har solel blivit en självklar del av det tyska samhällsbygget. Nu trappas stödet ner, men den tyska solindustrin verkar måttligt bekymrad. Förvisso har konkurrensen hårdnat när marknaden svämmats över av billiga kinesiska solpaneler, men Merkelregeringens energirevolution Die Energiewende gör ändå att solentusiasterna ser framtiden an.

När branschen nyligen träffades på världens största solenergimässa i München, var enigheten stor om att solelen inom något år kommer att bli helt konkurrenskraftig, även utan inmatningslagens stödpengar.

Den står för fyra procent av landets elproduktion och målet är en fördubbling inom fyra år. En indikation på att solel blivit en kraft att räkna med kom i våras då den under en gynnsam helgdag lyckades generera el motsvarande landets halva elbehov.

Men framgången har också fått en oanad konsekvens: taken börjar ta slut.

De ledande tyska installationsfirmorna Belectric och Juwi kan båda vittna om jakten på lämpliga tak.

Ett argument som biter på fastighetsägarna är att solpanelerna ger dem en grön profil.

Belectric har ett långtgående samarbete med Edeka, Tysklands största stormarknadskedja. Dels sätter man solpaneler på varuhus och lagerbyggnader, dels på parkeringar som täcks över.

– En del varuhus har fått upp till hälften av sitt elbehov på detta sätt. Efter byggena har deras försäljning ökat rejält, inte minst av gröna produkter. Och har de solpaneler på parkeringen tenderar kunderna att ägna allt längre tid åt sin shopping – eftersom de kan vara förvissade om att komma tillbaks till en sval bil, säger Rolf May, försäljningschef för Belectrics takprojekt.

Företagets taklösningar har nu börjat gå på export. Brittiska matjätten Tesco har visat intresse och i Saudiarabien byggs världens största solparkering med plats för 4 500 bilar och en effekt på 10 megawatt. Beställaren är Saudi Arabian Oil Company.

Goodyear Dunlop är ett annat storföretag som insett nyttan av en grönare profil. Däckjättens Europalager i Philippsburg i västra Tyskland försågs i fjol med det som då var världens tredje största takanläggning, med en yta som tolv fotbollsplaner och en effekt på 7,4 megawatt.

Installatör var Belectrics konkurrent Juwi, som också bland annat bebyggt taket på hygienjätten Proctor & Gambles Europalager i Köln och fotbollsstadion i Verona.

Juwi tycks ha mutat in en egen affärsidé för sina takinstallationer. Presstalesmannen Ricarda Schuller förklarar:

– När vi hittar ett bra tak brukar vi ta kontakt med företaget och föreslå en deal. Vi installerar, finansierar och leasar sedan ut anläggningen till dem. De förbättrar sin image och får tillgång till billig elektricitet, vi får en bra avkastning på vår investering.