Opinion

Reklamen splittrar Ny Tekniks läsare

Enligt kampanjen framstår det som om standby-funktionen är helt onödig och att det bara behövs ”på” och ”av” på alla apparater. Varför finns det då standby-funktion? Det vore ju billigare för tillverkarna att helt enkelt ta bort den, skriver civilingenjören Lars Svensson. Foto: Jörgen Appelgren

LÄSARKOMMENTARER. ”Sänk inomhustemperaturen en grad istället för att misshandla elektroniken”. Eons reklamkampanj ”Goodbye standby” och deras uppmaning att stänga av apparater som står standby har satt fart på Ny Tekniks läsare.

Publicerad

”Lite bakvänt blir det när de kör kampanjen på ljustavlor som står och lyser dygnet runt, påpekar signaturen ”Jtespr”. Medan andra föredrar att ta till sig själva andemeningen i kampanjen ”Sorgligt att folk inte kan se Eons reklam som ett försöka att öka debatten kring slöseri av EL.” skriver läsaren som kallar sig ”Alla måste ta sitt ansvar!”.

Hasse U väljer också att ta till sig Eons budskap istället för att reta sig på matematiken i kampanjen. ”Jag har lite svårt att förstå upprördheten över EON:s kampanj. Visst siffrorna stämmer säkert inte helt men jag tycker det är tanken som räknas. Det är viktigt att folk fattar att även små åtgärder, gjorda av enskilda människor är viktiga. Sammantaget blir det stora besparingar.”

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här