Energi Ny metod smälta isen i tunnelbanan Infravärme för att smälta is i tunnelbanan testades i klimatkammare. Foto: Trafikförvaltningen-SLL Testerna gjordes genom att en tunn film (på undersidan av träbrädan) sände ut infraröd strålning mot en strömskena (järnbalken i mitten). Foto: Trafikförvaltningen-SLL Principskiss för infravärme på strömskena. Infraröd strålning från en tunn film på skyddsbrädans undersida riktas mot isen på strömskenan. I dagsläget använder tunnelbanan värmekabel i midjan på strömskenan för att smälta is, vilket innebär att mycket energi går åt till att värma upp själva strömskenan. Foto: Stockholms läns landsting SAS Ground Services Norway testade infraröd avisning av flygplan för flera år sedan i en hangar på flygplatsen i Oslo. Foto: Camilla Tully Petter Orwin. Foto: Stockholms läns landsting Emre Köyluoglu. Foto: ÅF Tester i laboratorium visar att infravärme effektivt kan smälta snö och is på tunnelbanans strömskenor. Men om metoden någonsin kommer att införas i Stockholms tunnelbana är oklart. Linda Nohrstedt Publicerad 30 jun 2014 kl 09.43 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ tunnelbana energi
ELBILAR ”Sticker varken ut i räckvidd, förbrukning eller paketering” Överraskande och spännande, men också törstig och medelmåtta. Ny Teknik har provkört elbilen Peugeot E-3008.
ENERGI Det här kan bli Norges första flytande gaskraftverk med koldioxidinfångning Ocean-Power menar att de har lösningen på elunderskott i en del av Norge.