Energi

Ny metod smälta isen i tunnelbanan

Infravärme för att smälta is i tunnelbanan testades i klimatkammare. Foto: Trafikförvaltningen-SLL
Testerna gjordes genom att en tunn film (på undersidan av träbrädan) sände ut infraröd strålning mot en strömskena (järnbalken i mitten). Foto: Trafikförvaltningen-SLL
Principskiss för infravärme på strömskena. Infraröd strålning från en tunn film på skyddsbrädans undersida riktas mot isen på strömskenan. I dagsläget använder tunnelbanan värmekabel i midjan på strömskenan för att smälta is, vilket innebär att mycket energi går åt till att värma upp själva strömskenan. Foto: Stockholms läns landsting
SAS Ground Services Norway testade infraröd avisning av flygplan för flera år sedan i en hangar på flygplatsen i Oslo. Foto: Camilla Tully
Petter Orwin. Foto: Stockholms läns landsting
Emre Köyluoglu. Foto: ÅF

Tester i laboratorium visar att infravärme effektivt kan smälta snö och is på tunnelbanans strömskenor. Men om metoden någonsin kommer att införas i Stockholms tunnelbana är oklart.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här