Energi

Ny metod smälta isen i tunnelbanan

Infravärme för att smälta is i tunnelbanan testades i klimatkammare. Foto: Trafikförvaltningen-SLL
Testerna gjordes genom att en tunn film (på undersidan av träbrädan) sände ut infraröd strålning mot en strömskena (järnbalken i mitten). Foto: Trafikförvaltningen-SLL
Principskiss för infravärme på strömskena. Infraröd strålning från en tunn film på skyddsbrädans undersida riktas mot isen på strömskenan. I dagsläget använder tunnelbanan värmekabel i midjan på strömskenan för att smälta is, vilket innebär att mycket energi går åt till att värma upp själva strömskenan. Foto: Stockholms läns landsting
SAS Ground Services Norway testade infraröd avisning av flygplan för flera år sedan i en hangar på flygplatsen i Oslo. Foto: Camilla Tully
Petter Orwin. Foto: Stockholms läns landsting
Emre Köyluoglu. Foto: ÅF

Tester i laboratorium visar att infravärme effektivt kan smälta snö och is på tunnelbanans strömskenor. Men om metoden någonsin kommer att införas i Stockholms tunnelbana är oklart.

Publicerad

Tunnelbanetågen drivs med hjälp av ström som leds genom en strömskena av järn längs med rälsen. Vagnarna får sin ström via en strömavtagare som ligger an mot skenan.

Men ibland försämras kraftöverföringen på grund av snö och is på strömskenorna. I dagsläget används därför värmekablar längs med strömskenan för att smälta isen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här