Northvolt ökar tempot i jakten på talanger

2019-07-03 14:35  

Under det närmaste året behöver battericellsfabriken Northvolt anställa 500 personer. Samtidigt talar företagets vd om bygget i Västerås som ett litet helvete.

I dagsläget har Northvolt 300 anställda från 50 olika länder. Medarbetarna jobbar främst på huvudkontoret i Stockholm samt i Västerås, där en forsknings- och utvecklingsanläggning håller på att byggas.

Men nu ska personalstyrkan mer än fördubblas. Företaget räknar med att behöva anställa ytterligare 500 personer inom de närmaste tolv månaderna. Ungefär hälften av dessa ska vara ingenjörer eller it-utvecklare.

Framför allt finns rekryteringsbehovet inom projektledning för bygg och installation, processtyrning och stödfunktioner som ekonomi, personalavdelning och it.

– Vårt HR-gäng kämpar som galningar med rekrytering just nu, säger Jesper Wigardt, kommunikationschef på Northvolt.

Hittills rapporterar han att rekryteringsarbetet går bra. Varje vecka anställs nya medarbetare Företagets hållbarhetschef har tidigare också framhållit att arvet från Teslaentreprenören Elon Musk gör det lätt att framför allt hitta unga talanger att anställa.

”Vi har vårt eget lilla helvete i Västerås”

Svårast tror Northvolt det blir att få tag på personer med specifik batterikompetens.

– Det är generellt sett svårt att hitta i Europa på kort sikt. På längre sikt hoppas vi att detta är en gren som Europa kommer att bemästra lika bra som till exempel Japan eller Sydkorea, säger Jesper Wigardt.

Men den som är intresserad av ett jobb på Northvolt ska nog vara medveten om att det är ett nystartat bolag med storslagna planer. Det lät inte enbart muntert när vd Peter Carlsson framträdde på ett seminarium i Almedalen i tisdags:

– Vi har vårt eget lilla helvete i Västerås just nu. Jag stod i fredags och berättade att alla som är flaskhalsar just nu kan inte ta semester i år. Vi är inne i att verkligen få till det här, ska man bygga en ny industri är det inte 9 till 5, det är faktiskt rätt jobbigt.

Vad menade Peter Carlsson med att ni har ert lilla helvete i Västerås?

– Det var nog lite skämtsamt uttryckt. Vi ser på Västerås som vårt training camp där vi ska testa och provskjuta våra processer och träna vår personal inför bygget av fabriken i Skellefteå, säger Jesper Wigardt.

”Kommer att krävas hårt arbete”

Men går arbetet med anläggningen dåligt?

– Nej, det går enligt plan. Men det innebär hårt arbete. Vi har mycket fokus och intensivt arbete där under sommaren.

Peter Carlsson sa också att alla som är flaskhalsar inte kan ta semester i år?

– Det handlar mer om att man måste planera sina semestrar. Om man ska leverera något till Västerås får man ta semester senare i sommar.

Vad ska de ni rekryterar nu vara beredda på att stå ut med?

– Jag tror framför allt att man får vara med på ett väldigt roligt och utmanade uppdrag där vi ställer om en hel industri och förhoppningsvis bidrar till att mildra klimatförändringarna. Men det innefattar hårt arbete att bygga upp en europeisk industri från grunden så det är klart att det kommer att krävas hårt arbete för oss och andra om vi ska lyckas med omställningen, säger Jesper Wigardt.

Northvolt

Fabriken i Skellefteå kallas för Northvolt Ett och ska byggas i två etapper, med en produktionsvolym om 16 GWh vardera i total årlig batterikapacitet. Finansiering är säkrad för den första etappen, som beräknas kosta 16 miljarder kronor. Storskalig produktion ska börja 2021. Fullt utbyggd, alltså med 32 GWh i årlig batterikapacitet, beräknas fabriken behöva 2 500 anställda.

Anläggningen i Västerås kallas för Northvolt Labs och kostar en miljard kronor att bygga. Den kommer att behöva 400 anställda och produktionen ska dra igång i slutet av 2019.

Fabriken i Skellefteå ska tillverka celler till litiumjonbatterier. Cellerna ska antingen säljas direkt till kund eller transporteras till Northvolts och South Bay Solutions fabrik i Polen för att monteras i moduler.

I ett samägt projekt ska Northvolt och Volkswagen också bygga en cellfabrik i tyska Salzgitter om 16 GWh i total årlig batterikapacitet. Fabriken ska producera celler till Volkswagen från 2023 eller 2024.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt