Energi

Miljödiesel blir farligare på vintern

På vintern är det endast är tio procent inblandning av förnybara produkter i dieseln. Under resten av året är det 22 procent inblandning, enligt Preem. Foto: Scanpix

Den så kallade miljödieseln blir farligare på vintern. Det ser bensinmackarna till - för att hålla kunderna nöjda.

Publicerad

Oljebolagen har de senaste åren marknadsfört den så kallade miljödieseln. Det är diesel med en högre andel förnybar råvara med till exempel tallolja.

Men under vintern har den förnybara råvaran i miljödieseln bytts ut.

- Det beror helt enkelt på att de förnybara produkterna inte har riktigt lika goda köldegenskaper, säger Tomast Ögren, presschef på Preem, till Ekot.

På vintern är det endast är tio procent inblandning av förnybara produkter i dieseln. Under resten av året är det 22 procent inblandning, enligt Preem.

Förra året såldes fler dieselbilar i Sverige än någonsin.

Det finns en föreställning att diesel är att se som ett miljövänligare alternativ. Men det stämmer inte, enligt miljöorganisationen Gröna Bilister.

- Dieselboomen är olycklig därför att den har skett på bekostnad av de förnybara drivmedlen. Och den har skett därför att många fått för sig att diesel snart är ett förnybart drivmedel, men så är det inte, säger Mattias Goldman från miljöorganisationen, till Ekot.

Enligt Gröna Bilister är det bättre för miljön att välja el, biogas eller etanol framför diesel.