Energi

...men många är skeptiska

Alla är inte lika optimistiska inför pyrolysens möjligheter som Bengt Sture Ershag.Lars Åman på Svensk Däckåtervinning är en av de skeptiska.

Publicerad

- Genom pyrolys kan man komma tillbaka till de ursprungliga beståndsdelarna i däcken, men hur ska de bli tillräckligt rena? undrar han.

Svensk Däckåtervinning är det bolag som däckbranschen startade 1994, då producentansvaret för däck infördes. Bolaget är det administrativa navet för insamlingen och återvinningen av däck.

De däckproducenter som Ny Teknik talat med är också skeptiska.

- Vi försöker hitta ersättningar till kolet och oljan. Om ett fåtal år hoppas vi kunna använda majsstärkelse i stället, säger Lars-Ola Nordqvist, pr-ansvarig för Goodyear.

På Michelin Nordic säger miljöchef Lennart Lomaeus:

- Mig veterligt har det hittills visat sig vara väldigt svårt att få ekonomi i återvunnen kimrök. I vulkaniseringsprocessen sker kemiska föreningar och bindningar med svavel, zink och andra ämnen, så kimröken efter pyrolys är inte densamma som från början, säger han.

Utvecklingschef Teppo Huovila på Nordens enda kvarvarande däckproducent Nokian Däck är försiktigt positiv.

- Återvunnen kimrök kan vara intressant för oss. Men vi måste förstås analysera produkten innan vi kan veta om vi kan ha användning för den, säger Teppo Huovila.