Kemijätte öppnar två anläggningar för elbilsbatterier

2020-02-25 06:57  
Foto: BASF

Kemiföretaget BASF planerar att öppna två fabriker där en nyckelkomponent till litiumjonbatterier ska tillverkas. Produktionen i Schwarzheide ska redan från start motsvara cirka 400 000 rena elbilar per år.

Europas batteriproduktion har legat på efterkälken, men nu räknar analytiker med att kontinenten kommer köra förbi USA. I sin analys 2019 förväntade sig Bloomberg New Energy Finance att den europeiska produktionen av litiumjonbatterier kommer att nå 198 gigawattimmar till 2023.

BASF miljardinvesterar nu i sin produktion av aktiva katodmaterial till elbilsbatterier. I Tyskland kommer tillverkningen att ske vid bolagets existerande anläggning i Schwarzheide.

Till detta kommer en fabrik i Harjavalta i Finland, och produktionen ska vara i drift i båda länderna 2022. Tillverkningen utgör ett av flera steg i kemijättens satsning för att backa upp värdekedjan för den europeiska tillverkningen av elfordon.

Kapacitet motsvarande 400 000 rena elbilar

Kapaciteten i den tyska anläggningen sägs redan från start motsvara cirka 400 000 rena elbilar per år. Schwarzheide-fabriken ska samtidigt ha en design och infrastruktur som gör det möjligt att snabbt skala upp produktionen. Schwarzheide ska stå som förlaga för fabriken i Harjavalta.

Läs mer: Nickelrika batterier – så löste ingenjörerna brandrisken

– Anläggningarna i Finland och Tyskland kommer att förse våra kunder med en pålitlig tillgång till anpassade, nickelrika aktiva katodmaterial som finns nära deras europeiska produktionsanläggningar. Med de här investeringarna i Finland och Tyskland kommer BASF att vara den första leverantören med en lokal tillverkningskapacitet på dagens tre huvudmarknader: Asien, USA och Europa, säger Peter Schuhmacher, chef för BASF:s katalysdivision i ett uttalande.

Använder gasdrivna ångturbiner

I Schwarzheide-fabriken använder man i dagsläget gasdrivna ångturbiner men säger att förnybara energikällor planeras börja användas fram tills drifttagandet. Harjavalta-fabriken ska använda energi från vattenkraft, biomassa och vind. Detta ska ge en produktion med låga utsläpp av växthusgaser, enligt BASF.

John Edgren

Mer om: Batterifabrik

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt