Energi

Induktion ersätter sårbar luftledning

Kontaktledningar i luften över tågen är känsliga och orsakar driftavbrott. Nu ska forskare undersöka om induktion är en lämplig ersättare.

Publicerad

Universitetet i Stuttgart ska tillsammans med Zentrum für Luft- und Raumfart DLR undersöka om elektrisk järnvägsdrift är möjlig med induktiv överföring av el till tågen i stället för matning med luftledning och strömavtagare.

Förutom att luftledningarna är känsliga för förslitning innebär de en fara för omgivningen när de faller till marken, samt ger upphov till buller från tågen.

I det gemensamma forskningsprojektet, som nu fått anslag på 860000 euro, är målet att undersöka om induktiv överföring av strömmen är möjlig.

Principen är då att primärspolen finns i marken och sekundärspolen på undersidan av tåget. Energiöverföringen sker genom det skapade magnetfältet.

Fördelarna med metoden är att slippa förslitning av ledning och strömavtagare, liksom mindre buller. Verkningsgraden med metoden, 90 procent, bedöms som tillräckligt god.