Energi

Hybridbooster ger grön extrafart i F1

Grafik: Jonas Askergren, Foto: The Official Formula 1 website

Hybridmotorer gör sin debut i årets Formel 1-bilar. Tekniken ska ge motorsporten en "grönare" framtoning, men än så länge är det frivilligt att använda den. I årets första lopp använde flera stall bilar med hybriddrivning.

Motororganisationen FIA har satt upp regler för hur hybridtekniken får användas. Energi kan lagras elektriskt i batterier eller superkondensatorer, mekaniskt i svänghjul eller hydrauliskt i ackumulator.

Flera stall har tagit fram elhybridsystem, KERS, Kinetic Energy Recovery System. Bensinmotorn kompletteras då med en elmotor som samtidigt fungerar som generator, samt ett batteri för att lagra energin. Systemet är kraftfullare och snabbare än det som sitter i standardbilar, typ Toyota Prius. Det är också lättare; elmotorerna i F1-bilarma har en effekt på 60 kW och väger cirka 4-8 kilo.

En motsvarande motor i en standardbil skulle väga uppåt 30 kilo.

De närmaste åren kommer reglerna för energilagring att ändras och det blir tillåtet att utnyttja mer bromsenergi.