Energi

ABB tyglar brittisk vindkraft

Så här oansenlig ser ABB:s nya SVC Light-anläggning för reaktiv effektkompensering ut. Till likspänningssidan på omformaren kopplas litiumbatteriet in och då kan anläggningen förutom reaktiv effekt även lagra och leverera aktiv effekt.
Så här ser batterienheten ut i den nya SVC Light-anläggningen med dynamisk energilagring. Kapaciteten är 200 kWh. Foto: ABB Facts

ABB Facts i Västerås har utvecklat en metod att hantera produktionssvängningarna och lagra överskottsenergin från stora vindkraftsparker. Den nya tekniken ska nu testas i England för första gången.

Publicerad

ABB menar att när den här tekniken är provad i fält och kunderna ser att lösningen fungerar på ett tillfredsställande sätt kommer en av de absolut största utmaningarna i ett kraftsystem - nämligen att lagra energi - att vara en bra bit närmare en lösning.

Framtidens så kallade Smarta Nät (Smart Grids) innebär stora möjligheter för ABB i form av avancerad styrning och mätning, men även nya tekniska lösningar som exempelvis energilager.

ABB-enheten Facts i Västerås har utvecklat ett dynamiskt energilagringssystem med seriekopplade litium-jon-batterier för att hantera förnyelsebara energikällor.

Nu ska man bygga en demonstrationsanläggning i England.

Det är energibolaget EDF Energy Networks som ska testa ABB-metoden i sitt nät på Norfolkkusten på östra delen av den brittiska huvudön, där man har en stor andel vindkraft.

- Installationen kommer att öka vindkraftens användbarhet och öka stabiliteten som annars kan påverkas negativt av vindkraften, säger Per Eckemark, chef för ABB Facts i Västerås.

Men systemet kan mer än att lagra energi.

Anläggningen är uppbyggd kring ett så kallat SVC Light-system som används för att förbättra el-kvaliteten i kraftnäten och styra spänningen. Den funktionaliteten har nu utökats med förmågan att lagra aktiv effekt i ett batteri.

Men även utan energilagret stabiliseras elnätet med SVC Light-systemet, menar Per Eckemark.

När det uppstår en brist på aktiv effekt i nätet tillför anläggningen aktiv effekt tills det att ny generering har startats eller laster har kopplats ifrån.

ABB:s nya energilagringssystem gynnas av att batteriteknologin just nu är i stark utveckling på grund av fordonsindustrins intresse för att använda elmotorer för såväl elhybriddrift som ren eldrift.