Elbilar

Elbilstillverkarnas felmarginaler ger köpare räckviddsångest

"Globalt testas fordon bara vid en temperatur – som anses vara optimal för fordonskomforten såväl som för litiumjonbatterier", säger Ben Gale, Horiba Miras Global Solution Leader. Foto: Horiba Mira

Rapporten visar på stora skillnader mellan angiven räckvidd och elbilarnas faktiska kapacitet. Nu vill konsultfirman Horiba Mira se ett breddat testprogram så att räckviddsångesten inte skrämmer bort kunderna.  

Publicerad

Den brittiska konsultfirman Horiba Mira utför bland annat tester för fordonsindustrin kring säkerhet, miljö och förbrukning. Nu har firman släppt rapporten Driving Out Range Anxiety. Den pekar på hur stora skillnader mellan tillverkarnas angivna räckvidd och elbilarnas faktiska kapacitet driver på konsumenternas räckviddsångest.

Horiba Mira hävdar att problemet i sin tur avskräcker bilister från att byta från bensin- och dieselfordon till elektrifierade modeller. Rapporten förklarar hur dagens globala metoder för utvärdering av elbilarnas räckvidd är otillräcklig. Parametrarna är få, och de mäts alltid vid 23 grader.

– Globalt testas fordon bara vid en temperatur – som anses vara optimal för fordonskomforten såväl som för litiumjonbatterier. Men när man lägger till behovet av luftkonditionering och uppvärmning så krävs ytterligare batterikraft – vilket i oroväckande grad sänker elbilarnas räckvidd, säger Ben Gale, Horiba Miras Global Solution Leader på hemsidan.

Nu vill firman se en breddad testrutin som ger mer data, och med en högre träffsäkerhet ökar elbilarnas trovärdighet. Den arbetar för att den brittiska regeringen ska erkänna att felet är ett faktum.

– För att kunna öka antalet människor som kan tänka sig att byta till elbil krävs en positiv förändring av kundernas förväntningar – inte minst avseende räckvidd. Det är därför avgörande att regeringen, originaltillverkare och elbilstillverkare agerar på rätt sätt, för att accelerera elbilsanpassningen, säger Ben Gale.