Premium Så tjänar elbilarna på att få en andra växel ZF Friedrichshafen vill utrusta alla elbilar med bolagets nya tvåväxlade automatlåda. Det ska innebära att tillverkarna inte längre behöver välja mellan ett högt initialt vridmoment och toppfart. John Edgren Publicerad 1 aug 2019 kl 11.17 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post (Artikeln är uppdaterad)Tvåväxlade automatlådor som General Motors Powerglide, lanserad 1950, tillhör historien – i stort sett. Logga in här Prova Ny Teknik – 49 kr för 1 månad Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ bilmotor elbilar premium Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post
Premium Här är vindturbinerna som sitter på tak – flera företag satsar Småskaliga vindturbiner för byggnadstak har dömts ut av många: ”För lite energi att ta av helt enkelt” • Men flera företag satsar på området.
Elbolag varnar inför regeringens elplan – ”Kunderna får betala” Regeringen vill bygga ut elnät och elproduktion för miljarder – notan kommer att läggas på elkunderna, varnar elbolagen inför att en elproposition läggs fram på tisdagen.
Här är Audis nya elbil: Q6 E-tron – den första byggd på framtidsplattformen Ny modell, på ny plattform och med ny teknik. När Audi nu presenterar elbilen Q6 E-tron pratar man om att det äntligen är ”äkta vara”. Här är de viktigaste nyheterna med lanseringen.