Så tjänar elbilarna på att få en andra växel

2019-08-01 11:17  
Foto: ZF Friedrichshafen

ZF Friedrichshafen vill utrusta alla elbilar med bolagets nya tvåväxlade automatlåda. Det ska innebära att tillverkarna inte längre behöver välja mellan ett högt initialt vridmoment och toppfart.

(Artikeln är uppdaterad)

Tvåväxlade automatlådor som General Motors Powerglide, lanserad 1950, tillhör historien – i stort sett.

Bland undantagen finns BMW:s plug-in hybrid i8 där elmotorn är kopplad till en 2-växlad automatlåda.

En parentes är Tesla som faktiskt testade att sätta in två växlar i bolagets första Roadster-modell. Växellådan visade sig dock plågas av problem och Musk valde i slutändan att erbjuda elbilisterna en växel, och så har det generellt sett ut sedan dess.

Kunderna som kör batteridrivna fordon har inte efterfrågat fler växlar, men nu vill tyska bildelsföretaget ZF Friedrichshafen att bilarna ska utrustas med deras nya tvåväxlade automatlåda. Bolaget har presenterat en modell som är tänkt att paras med mer kraftfulla elmotorer – och det finns förtjänster med att vrida klockan tillbaka.

”Löser konflikten att behöva välja”

Enligt ZF innebär en extraväxel att elbilarna får en bredare prestanda, utan att behöva göra kompromisser. Många modeller som produceras i större serier har topphastigheter på omkring 200 km/h. Det innebär motorer med en storlek som man sällan har nytta av, och en högre utväxling som kanske inte är ideal.

– Fram till i dag har biltillverkarna när det gäller elmotorer tvingats välja mellan ett högt initialt vridmoment och en hög toppfart. Vi löser nu den här konflikten, och den nya körupplevelsen kommer vara jämförbar för såväl prestanda som för tyngre fordon, säger Bart Hellwig, chef för mobilitetsystem hos ZF till Greencar Reports.    

Nu är bland andra Tesla, Ford, uppstickaren Rivian och GM på gång med batteridrivna pickups. För flera av modellerna har tillverkarna redan presentera de generösa vikter som ska kunna dras av bilarna – samtidigt som de sägs erbjuda sportiga köregenskaper.

ZF: Kan ge ökad räckvidd med fem procent

Men kommer de att kunna leverera detta utan kompromisser? En extra växel skulle hjälpa dem att maximera vridmomentet vid låga hastigheter utan att offra effektivitet.

På motsatt sidan finns högprestanda-modellerna som exempelvis Teslas Roadster. Med en andra växel skulle biltypen kunna pressa toppfarten ytterligare.

Till detta räknar ZF med att deras nya växellåda kommer ge en ökad effektivitet som betalar sig i form av fem procents längre räckvidd vid motorvägskörning.     

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt