Xpeng P7 lanseras i Sverige – så mycket kostar den

2022-09-07 09:46  

En ny modell och ett nytt försök att övertyga svenska köpare. Nu lanserar Xpeng modellen P7 – en raffig sedan som ska erbjuda bra prestanda utan att gå över bonustaket.

Kinesiska Xpeng P5 kom, sågs – och drogs tillbaka. Den så kallade familjesedanen var helt enkelt inte rätt produkt för den svenska marknaden. Men skam den som ger sig. Xpeng håller på att bygga upp sin svenska verksamhet och snart kommer vad de hoppas ska bli en mer passande produkt.

Den nya bilen går under namnet P7 och även om det likt P5 rör sig om en sedankaross, är snudd på samtliga prestanda bättre. I Sverige kommer modellen säljas i tre versioner och nu är det enligt Recharge klart vad de olika ska kosta.

Instegsbilen kallas standard range. Denna har en räckvidd på 400 km och en prislapp på 620 000 kronor. Därefter kommer Long range med större batteri, 530 km räckvidd och en kostnad på 670 000 kronor.

Läs mer: Kartläggning: Så länge får du vänta på elbilen

Toppmodellen 4WD Performance tar sig 470 km på en laddning och priset på denna är satt till 699 000 kronor – vilket då innebär att samtliga modeller klarar att ducka in under bonustaket.

Xpeng P7. Foto: Xpeng

Samtliga av bilarna kommer alltså med habil prestanda, men en sak som drar ner är snabbladdningskapaciteten. P7 har likt P5 väldigt låg kapacitet, endast 80 kW… vilket gör att de som beger sig på långresor får vänta ganska länge per laddstopp.

Det står även i bjärt kontrast till satsningen man gör på just snabbladdning där man i den kommande suven G9 ska klara av effekter på 400 kW.

Den fysiska kontaktytan för Xpeng ut mot svenska kunder är butiken i köpcentret Mall of Scandinavia i Solna. Där kan man provköra och boka en bil. Väljer man att slå till ska de första bilarna börja levereras under 2023.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar Xpeng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt