Testet visar att Teslan är en billigare polisbil i drift

2020-10-07 07:00  
I lagens tjänst. Nya uppgifter visar att Tesla Model 3 kan vara billigare i drift än Dodge Charger, som är en populär modell för polisbilar i USA. Foto: Todd Bertram

Många av USA:s poliskårer kör Dodge Charger, så även i Bargersville, Indiana. Efter ett år i tjänst står det klart att Tesla Model 3 är billigare i drift som polisbil.

Ford har alltid haft en stark ställning som leverantör till USA:s polismyndigheter, nu även tillsammans med Dodge som har tagit för sig med Charger-modell.

Men i likhet med andra myndigheter känner även lagens långa arm trycket att elektrifiera fordonsflottan.

För ett år sedan köpte polisen i Bargersville Indiana in Tesla Model 3 som patrullfordon. Elbilarnas prestanda matchade prestandan hos de Dodge Charger-bilar som den ersatte. Model 3:s räckvidd på drygt 400 km täckte mer än väl de mellan 130 till 190 km som en patrullbil i snitt avverkar dagligen.

Efter ett års utvärdering hos polisen visar det sig Model 3 är billigare i drift än Dodge Charger-bilarna. Det rapporterar Electrek.

Versionen Standard Range Plus av Tesla Model 3 kostar förvisso betydligt mer än en Charger. Prislappen för Teslan kan tjänas i med råge under de sex år som en polisbil brukar rulla på vägarna. Jämfört med Charger kostar Teslorna motsvarande drygt 178 000 kronor mindre i drift för en sådan sexårsperiod.

Läs mer: Taket flög av Tesla Model Y – på motorvägen

Förutom att spara in på kostnad för drivmedel förväntar sig polisen att en elbilsflotta också ska ge betydligt lägre underhållskostnader. Den typen av besparingar gör att en elbil ligger på plus redan efter två år, visar polisens beräkning.

Det är inte bara i Indiana som lagens långa arm färdas i Tesla-bilar. Även i Fremont i Kalifornien och i Luxemburg kör polisen Tesla.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt