När Elon Musk skickar upp en Tesla Roadster till Mars så pysslar jag med mer jordnära aktiviteter. Det närmaste rymden jag kom, var ett himmelskt vackert alplandskap där jag imponerades av Teslas förmåga att hantera snö och is.
Jag har redan konstaterat att Tesla gör härliga bilar med prestanda och känsla som få bilar kommer nära. I min långtest från september öste jag beröm över ”min” Tesla Model S som med en fantastisk väghållning och räckvidd tog mig till bilsalongen i Frankfurt och runt omkring på sommarvägar i Tyskland. Men hur fungerar Tesla på vinterväglag? Är den anpassad för vårt ibland tuffa klimat? Har våra norska grannar hittat den ultimata vinterbilen?
För att ta reda på detta så stack jag söderut, till den lilla österrikiska alpbyn Alpbach där Tesla samlat några internationella motorjournalister. Med strålande solsken, ett par minusgrader och dryga metern snö, skulle Tesla få visa vad deras bilar går för på vinterväglag.
Tesla erbjuder två modeller, GT-vagnen Model S och SUV:en Model X. Båda modellerna är numera utrustade med två motorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Väljer man prestandamodellen med beteckningen S100D så får man en större motor bak och en hiskelig acceleration. Förutom den snabba acceleration på torra vägar så får man också en maximal dragkraft på vinterväglag.
Genom att vridmomentet på varje axel överförs separat, utan en mekanisk koppling blir reaktionstiden "löjligt" snabb. Faktum är att systemet kommunicerar och justerar vridmomentet 100 gånger per sekund. Ett enmotorigt fyrhjulsdrivet fordon kan inte göra det som Model S och Model X gör utan problem, eftersom det måste förlita sig på en mekanisk tidsskala av kopplingar och gränsreglervärden samt andra komplexa mekaniska lösningar. Model S och Model X levererar helt enkelt en snabbare förbättrad hantering och dragkraft, något som jag tror överraskar många.
På lågfriktionsytor som snö och is förstärks dragkraftbalansen med en stabilitetskontroll. Genom att individuellt bromsa varje hjul kan styrsystemet överföra vridmoment eller regenereringskrafter till och från varje hjul på samma axel. Vridmoment appliceras eller reduceras kontinuerligt, beroende på fästet som varje hjul har.
Tack vare Tesla-arkitekturen där bilens största massa, batteriet, är lågt placerad mellan axlarna, blir bilen mer mottaglig för snabba förändringar i vridmomentfördelningen. Detta förbättrar bilens dynamik och säkerhet innan någon stabilitetskontroll måste ta över.
SAMMANFATTNING
Tesla Model S och Model X fungerar utmärkt oavsett väglag och årstid. När jag testade bilarna så framkom det med all tydlighet att Tesla's fyrhjulsdrift hanterar även det mest extrema underlaget på ett mycket effektivt sätt. Det råder alltså ingen tvekan om att Tesla kan konkurrera med alla konventionella fyrhjulsdrivna bilar i snöiga och isiga förhållanden. Det verkar som om våra grannar i väst inte bara upptäckt den låga totala ägandekostnaden utan även bilarnas utmärkta vägegenskaper året runt. Tesla fortsätter att imponera på mig och de nya konkurrenterna som dyker upp i år (Jaguar I-Pace och Audi e-tron quattro) har en tuff uppgift att försöka leva upp till.
FILM & FOTO: Håkan Nilsson & Wolfgang Groeger-Meier