Med de nya bonus/malus-reglerna mindre än ett halvår bort, är det många som funderar på vilket drivmedel man ska satsa på i framtiden. De flesta tänker säkert på elbilar eller laddhybrider, men hur många tänker på gas och är det ett allvarligt alternativ?
Gas är ingen ny företeelse utan har funnits på marknaden under många år. Speciellt populärt har det varit inom bl.a. taxirörelsen alltsedan Swedavia införde strängare miljökrav för att få hämta och lämna passagerare nära terminalerna. Företag och privatkunder har dock varit en aning tveksamma, mycket på grund av det bristande utbudet av tankställen.
Fortfarande upplevs infrastrukturen för gas som ett hinder, framförallt för de som bor norr om Gävle där det finns endast sju tankställen för gas. Men totalt finns det idag 170 publika tankställen, så egentligen det borde inte vara ett hinder för att gas ska bli ett allvarligt alternativ till laddhybrider och elbilar. Det är kanske därför som Audi har en långsiktig satsning på g-tron och vätgasdrivna h-tron trots att registreringsstatistiken visar sjunkande siffror och elektrifiering är branschens nya "buzzword".
Idag har Audi tre gas-modeller i sin vagnpark: A3 Sportback g-tron, A4 Avant g-tron och A5 Sportback g-tron. För att driva utvecklingen framåt, går Audi in och säkerställer att deras g-tron modeller kan köras på förnybar gas. Audi skjuter nämligen till lika mycket förnybar gas till det europeiska gasnätet som varje ny bil gör av med på tre år.
Med Audi e-gas absorberas lika mycket C0 2 som bilen släpper ut, vilket gör att bilen kan köras klimatneutralt. I en mer omfattande livscykelanalys enligt well to wheel-metoden, där även produktionen av gasen och vindkraftverken inkluderas, innebär det en reduktion med hela 80 procent av koldioxidutsläppen jämfört med en motsvarande bensindriven bil.
Den förnybara gasen kommer bl.a. att hämtas från Audis egen Power-to-gasanläggning i norra Tyskland, där överskottsel från vindkraft lagras och tillförs gasnätet genom en process i två steg, elektrolys och metanisering. I det första steget omvandlas vatten till väte som i ett senare skede även kan användas som bränsle till vätgasbilar. Den förnybara gasen som tillförs gasnätet motsvarar bilarnas beräknade förbrukning samt körda vägsträcka och ersätter därmed fossil naturgas. Audis erbjudande om förnybar gas gäller i 3 år för alla som beställer g-tron innan den 31 maj 2018.
”I Sverige har vi redan en väldigt hög andel biogas med över 70%, tack vare att många kommuner investerat i effektiva anläggningar. Det gör att vi redan har ett klimatsmart bränsle som dessutom är närproducerat. Att Audi går in och säkerställer att deras bilar körs på förnybar gas i hela Europa är verkligen ett fantastiskt initiativ”, säger Maria Malmqvist VD Energigas Sverige.
Testbilen är en Audi A4 Avant g-tron. Varken exteriört eller interiört skiljer den sig från en ”vanlig” A4. Samma genomtänkta och sköna förarmiljö. Samma bekväma stolar och utmärkta isolering. Samma innerutrymmen. Samma härliga köregenskaper. Jag tycker nog att Audi A4 Avant är den bästa bilen i den här klassen där vi hittar den nu ”gamla” BMW 3-serien och Mercedes C-Klass som uppdateras i år.
Den är utrustad med en 2.0 TFSI-motor på 170 hk och fyra gastankar på 19 kg i flerlagers kolfiberförstärkt kompositmaterial som är utvecklade för att hålla bilens längd. Varje tank testas först till 300 bar i produktionen. (Normalt tryck 200 bar vid tankning). Vid service görs en visuell inspektion och eventuella skador syns eftersom det yttre lagret är i glasfiber (GFRP) som ändrar färg och blir mjölkvitt vid påverkan.
Enligt NEDC är förbrukningen 3.8 kg CNG per 100 km vilket ger A4 Avant g-tron en teoretisk räckvidd på hela 50 mil på gas (enligt NEDC). I tillägg till de fyra gastankarna finns även en 25 liters bensintank utifall att gasen tar slut. Motorn har totalt 29 nya eller modifierade delar, varav kolvar och ventiler är nya medan andra delar har tillverkats i specialanpassat material. Motorn har även en helt ny mjukvara.
Med 170 hk och ett vridmoment på 270 Nm, motsvarar prestandan den ”gasfria” 2.0 TFSI-modellen, dvs. 0-100 km/h på 8,4 sek och en toppfart på 210 km/h. Den blandade bensinförbrukningen (går igång när det är 0,6 kg gas kvar) är 5,5-6,0 l/100 km. C0 2-värdet med gas är 102 g/km och med bensin 126 g/km. Trots den stora bakre gastanken så kan man ha dragkrok och då är högsta tillåten släpvagnsvikt 1 670 kg.
Audi A4 Avant g-tron börjar på 393 200 kr. Det är en hel del pengar, men med de nya bonus/malus-reglerna får gasdrivna bilar en bonus på 10 000 kr eftersom bränslet är lokalproducerat från restavfall, vilket bidrar till sänkta CO2-utsläpp. Det ger ett sänkt förmånsvärde med upp till 40% och det gäller till år 2020.
A4 Avant g-tron EU-certifieras på CNG, dvs fossil naturgas, vilket ger ca 25% lägre C02 jämfört med en motsvarande bensinmotor och det är dessa värden som uppges. Men de verkliga CO2-utsläppen är betydligt lägre i Sverige eftersom vi har en biogasandel på hela 80%. Enligt branschorganisationen Energigas Sverige ger biogas en reduktion av CO2 med upp till 90%. Känns som bonusen borde vara betydligt högre än 10 000 kr.
”Utöver det har Audi dessutom garanterat förnybar gas till alla g-tron som köps fram till 31 maj 2018 i hela Europa. I Sverige blir det därmed lite av en dubbel effekt. De officiella certifieringsvärdena blir därför missvisande eftersom de inte tar hänsyn till att bilen körs på förnybart bränsle”, kommenterar Irene Bernald, Informationschef Audi Sverige.
SAMMANFATTNING
Man kan fråga sig vad som triggar Audi att fortsätta att satsa på gasbilar när försäljningen minskat de senaste tre åren och varför man ska köra på gas istället för el i någon form? Jag har faktiskt inget bra svar på den frågan. A4 Avant g-tron är en riktigt bra bil och när man kör den endast på gas så är den betydligt billigare i drift jämfört med diesel eller bensin. Dessutom är den effektivare än laddhybrider som har en betydligt mer begränsad räckvidd och därför använder fossila bränslen i större utsträckning.
Så min slutsats är att vid långfärd i framförallt områden där gas finns tillgängligt är g-tron ett bättre alternativ. Visst. Både laddhybrider och elbilar har en högre bonus än gasbilar och inköpspriset på en laddhybrid är ungefär detsamma som för en gasbil, så ekonomiskt borde det vara bättre med en laddhybrid…eller? Kalkylen är därför individuell och helt beroende av vilken typ av körning du gör. Hursomhelst så är jag imponerad av Audi A4 Avant g-tron som inte drog en droppe bensin under veckan jag testade den. Med ett kilopris på 17-18 kr och gastankar som rymmer 19 kg, kommer man riktigt långt för en låg milkostnad.
FOTO: Håkan Nilsson & Audi AG