Elbilar

Teslas nya batteri ska sänka priset på elbilar

Teslas forskare har utvecklat de nya batterierna i samarbete med kinesiska Contemporary Amperex Technology. Foto: Carlquinn

Det nya batteriet som kombinerar ett lågt pris med en lång livslängd kan lanseras i Model 3 redan i år. Elon Musk utlovar en stryktålighet på en 1,6 miljoner kilometer, och elbilar i samma prisklass som bensinfordon.

Publicerad

Elon Musk har flaggat för kommande batterier som innebär avsevärda förbättringar för de som köper Teslas elbilar. Nu rapporterar Reuters att bolaget har lyckats ta fram batterier som håller i en miljon miles, drygt 160 000 mil. De tekniska framstegen öppnar också upp för rejäla prissänkningar, som kan placera elbilarna i nivå med bensinfordon – eller rentav gör batteridrift till det billigare alternativet

Teslas egna forskare har utvecklat de nya batterierna i samarbete med kinesiska Contemporary Amperex Technology. Enligt Reuters är framsteget resultatet av att Musk har handplockat forskare med det specifika uppdraget att ta fram ett batteri som kan förändra elbilarnas prisbild. För i dag utgör just batterierna en betydande del av elbilarnas pris. Det nya batteriet skulle dessutom kunna få både ett andra och ett tredje liv som energilager i elnätet.

Enligt Tesla kommer ett batteri med lång livslängd och ett lågt pris att lanseras på den kinesiska marknaden i Model 3 redan under året, eller möjligtvis under början av 2021. Därefter följer fler modeller och marknader.

Gradvis ska batteriversioner släppas som har en allt högre energidensitet och lagringskapacitet, detta i kombination med ett allt lägre pris. Teslas ingenjörer har utgått från en kemi med låga halter av kobolt, eller rentav utan kobolt. Till detta kommer nya kemiska tillsatser och beläggningar som ska minska de inre påfrestningarna samt öka energilagringskapaciteten. Tesla förväntas också använda tekniken ”cell-to-pack”, som har utvecklats av Catl. Det förenklade sättet att packa batterier bidrar till en lägre vikt.

Lanseringen sammanfaller med Teslas nya, storskaliga strategi för batteriproduktion. Med en hög grad av automation hoppas man kunna höja tempot rejält, vilket ger en lägre tillverkningskostnad. Planen är att detta ska ske i ”tera-fabriker” som är 30 gånger större än Teslas Gigafactory i Nevada.