ELBILAR
Tesla slog Porsche – är återigen ”kingen i ringen”

Sedan urminnes tider har tävling och rivalitet präglat bilbranschen. De senaste åren har varvtider på klassisk Nürburgring varit en viktig värdemätare – och nu har Tesla återigen slagit rekord.
När Tesla 2012 började göra slarvsylta av muskelbilar på ”quartermilen” var kritikerna snabba. Acceleration och körning rakt fram är en sak – vad som verkligen räknas är att kunna prestera på bana. Och ska man verkligen vara med och tampas om prestandatitlar – då är det Nürburgring som gäller.
Kritiken sporrade tydligen Tesla och några år senare såg den amerikanska tillverkaren till att även slå rekord där som den snabbaste elbilen runt det som kallas för ”det gröna helvetet”.
När anrika Porsche klev in i segmentet var det här en nagel i ögat. Är det någon som ska vara vassast när det pressas till max – då är det dem man ska vända sig till.
Och så har det varit sedan dess. Bataljen mellan Porsche och Tesla har gått fram och tillbaka där den förra med sin Taycan Turbo S slog till med en tid om 7 min 33,35 sekunder – lite drygt två sekunder snabbare än Teslas Model S Plaid.
Men nu har amerikanarna tagit en sväng förbi igen och den här gången hade bilen tillägget Track pack, racingdäck samt uppgraderade bromsar (och en vanlig ratt). Och vad genererade det? Jo, Teslan putsade rekordet för produktionselbilar ned till 7 min 25,23 sekunder.
På sedvanligt vis gjorde Tesla inget mer än att lägga upp en video, ryckte rekord-kronan av Porsche och gick vidare i livet.
Här kan du se rekordvarvet.
Och här förklarar Tesla vad som ingår i Track pack