ELBILAR

Studie: Så mycket el behöver elbilarna 2040

Laddning ev en elbil, genrebild

Från 16 TWh idag till 350 TWh år 2040 – så mycket mer el förutspås eldrivna fordon behöva. Det framgår i en ny studie som belyser behovet av samhällsinsatser för att kunna realisera vinsterna med elektrifiering.

Publicerad Senast uppdaterad

Som en del i EU:s strategiska plan att bli utsläppsfritt kommer fordonsflottan att elektrifieras. Men övergången från fossildrift till el innebär en enorm omställning av den bakomliggande infrastrukturen. Men hur stor är den egentligen?

I en studie som Strategy& (en del av revisionsfirman PwC) och forskningsinstitutet Fraunhofer ISI genomfört framgår det att till 2040 kommer behovet av el för fordon att öka från dagens cirka 16 TWh om året till hela 350 TWh. Det kan ställas i perspektiv till att Tysklands nettoförbrukning av el uppgick till 491 TWh 2022.

Av förbrukningen kommer passagerarfordon stå för lejonparten och behöva cirka 245 TWh, en siffra som motsvarar ungefär nio procent av Europas elproduktion av idag. Resterande knappa tredjedelen står tyngre fordon med eldrift för (fyra procent av dagens elproduktion).

Behovet av energi till elbilar kommer öka stort de kommande åren.

Siffrorna kan låta hissnande och få både en och annan att undra om det verkligen kommer att gå. Men om man ser till studien lyfter den fram att det ekonomiska värdet som elfordon ger är enormt. Kostnadsbesparingarna (TCO) fram till 2030 hamnar på 330 miljarder euro och 2040 är de årligen på 590 miljarder euro. Därtill kommer vinster i utsläppsminskning samt inte minst att man frigör sig från energiberoendet från utomeuropeiska stater.

För att realisera detta krävs det dock investeringar inte minst i förnybar energiproduktion, elnätet samt infrastruktur för alla elfordon. Därtill finns det regulatoriska utmaningar EU behöver titta på för att påskynda övergången.

Utsläppen från fordonsflottan i EU kommer nära halveras fram till 2040.

Men även om det 2040 inte kommer att säljas fossildrivna bilar längre – kommer det ta tid att fasa ut dem. På EU-nivå kommer 70 procent av personbilsflottan fortfarande vara bensin/diesel/gasdriven. Motsvarande siffra för de tyngre fordonen kommer vid samma tillfälle att vara 65 procent.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.