Populärteknik
Se första varven med Formula E

Den första eldrivna bilen i nya Formula E-klassen har debuterat på racerbanan.
Nästa år är det premiär för en ny racingklass. 20 september 2014 flaggas 20 Formula E-bilar iväg på ett stadslopp i Beijing.
Den första bilen i klassen som godkänts av det internationella bilsportsförbundet FIA visades upp i september vid bilmässan i Frankfurt. Den heter Spark-Renault SRT_01E och har nu för första gången testats på en racingbana, skriver FIA Formula E på sin webbplats.
Under två dagar körde den 40 varv på La Ferté Gaucher i Frankrike där den tidigare F1-föraren Lucas di Grassi satt bakom ratten. Enligt uppgift blev premiären en succé där allt fungerade som det skulle.
- Jag kan lova att förarna kommer att få mycket roligt med bilen - den har bra väggrepp och den elektriska motorn har ett imponerande vridmoment, sade Lucas di Grassi efter premiärturen. Och då kördes testbilen bara med små batterier som gav motorn en effekt på 50 kW vilket är en fjärdedel av effekten när bilen ska tävla.
Under tävlingssäsongen 2014-2015 med tio lopp kommer samtliga av de tio stallen att köra den här bilen som byggs i 42 exemplar av Spark Racing Technology. Men på sikt kommer det dyka upp nya konstruktioner. För att hålla kostnaderna nere för att driva ett stall måste en konstruktör erbjuda sin bil till två konkurrerande stall för ett maximalt pris som enligt Wikipedia idag är motsvarande omkring tre miljoner kronor.
Chassit till den nya racern har konstruerats av italienska Dallara Automobili och McLaren Electronics System har levererat motor, växellåda och elektronik. Batterierna kommer från Williams Advanced Engineering och däcken från Michelin. Sedan är det Renault som ansvarat för att integrera dessa system i den färdiga bilen.
Under de närmaste veckorna fortsätter testerna som ska avslutas med körningar som simulerar en riktig tävling.
<iframe width="468" height="264" src="//www.youtube.com/embed/dqIsFbdLJ7k?feature=player_detailpage" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>