Premium Så tjänar elbilarna på att få en andra växel ZF Friedrichshafen vill utrusta alla elbilar med bolagets nya tvåväxlade automatlåda. Det ska innebära att tillverkarna inte längre behöver välja mellan ett högt initialt vridmoment och toppfart. John Edgren Publicerad 1 aug 2019 kl 11.17 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annonse (Artikeln är uppdaterad)Tvåväxlade automatlådor som General Motors Powerglide, lanserad 1950, tillhör historien – i stort sett. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ bilmotor elbilar premium Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Drömgränsen: Elbilen klarade 100-milatur i verkliga förhållanden En riktig långresa och ett nytt drömmål uppnått. Nio har visat att deras ET7 med det nya 150 kWh-batteriet klarar över 100 mils räckvidd vid verklig körning.
Stockholm får miljözon: ”Först i världen att porta bensin- och dieselbilar” EU-kommissionen har nu godkänt Stockholms nya miljözon som innebär att bensin- och dieselbilar portas, rapporterar lokaltidningen Mitti.
Roboten Atlas har återuppstått – helt elektriskt och med nya ai-verktyg Likt fågel Fenix har Atlas nu återfötts – i en ny form och med nya förmågor.